2019-es változások az útdíjrendszerben (HU-GO)
Összefoglaltuk, mely – az e-útdíj rendszert érintő – szabálymódosítások lépnek életbe 2018 végén, illetve 2019 elején a hazai díjköteles úthálózat használatára vonatkozóan.[...]
Új díjfizetős útszakaszok
2019. január 1-jén több új, 2018 folyamán átadott gyorsforgalmi és főúti szakasszal bővül a díjköteles utak köre. A 3,5 tonna össztömeg feletti teherjárművekre érvényes e-útdíj rendszerben 6880 km-ről 6914 km-re nő (az elemi szakaszok száma utóbbi esetben az eddigi 2462-ről 2474-re változik). Az alábbi összefoglalás tartalmazza az új díjfizetős szakaszokat.Út megnevezése | Út hossza (km) |
---|---|
M4 gyorsforgalmi út (M0-Cegléd és Cegléd - Abony közötti szakasz) | 8,2 |
M25 autóút északi ütem | 4,0 |
M35 autópálya (481. sz. főút - Berettyóújfalu közötti szakasz) | 18,7 |
M4 autópálya (Berettyóújfalu - 47. sz. főút) | 3,7 |
471. sz. főút (Hajdúsámson elkerülő) | 8,6 |
445. sz. főút (M5 és 5. sz. főút között) | 3,4 |
A díjfizetős szakaszok teljes listáját az e-útdíj rendszerben a 25/2013. (V.31.) NFM rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
Terelőút mentességének megszűnése
A 3,5 tonna össztömeg feletti teherjárművekre érvényes e-útdíj rendszert érintő fontos változás, hogy 2018. december 25-től megszűnik a terelőútként kijelölt díjköteles útszakaszok díjmentessége. A díjköteles útszakasz terelőútként történő kijelölése a 2018 végéig érvényes szabályozás szerint automatikus díjmentesítéssel jár. Az eddigi jogszabály nem tett kivételt az alkalmi terelés és a fix terelés között sem, illetve annak figyelembevételére sem volt mód, ha valaki eleve a terelőútként kijelölt útvonalon közlekedett volna. Tekintettel arra, hogy ez utóbbi esetben a díjmentesítés az érintett járművekre vonatkozóan nem indokolt, az új szabályozás megszünteti ezt a lehetőséget. Ezzel párhuzamosan arról rendelkezik, hogy alkalmi (31 napnál nem hosszabb) terelésnél a terelőúton közlekedő teherjárművek akkor is mentesüljenek a bírság kiszabása alól, ha útdíjfizetési kötelezettségüknek az adott szakasz tekintetében nem tettek eleget (tehát nem vásároltak viszonylati jegyet vagy fedélzeti eszköz használata esetén nem rendelkeznek elegendő egyenleggel). Az ezzel kapcsolatos szabályozás változása csak a HU-GO rendszert érinti, az e-matrica rendszerben változatlan marad, vagyis az autósoknak továbbra sem kell útdíjat fizetni azoknak az egyébként díjköteles útszakaszoknak a használatáért, amelyeket a közútkezelő terelőútként jelölt ki.Szigorodik a környezetvédelmi kategória besorolás
Az e-útdíj rendszert érintő fontos szabálymódosítás, hogy 2019. január 1-től szigorodik a gépjárművek környezetvédelmi kategória besorolása. A legkedvezőbb díjszinttel rendelkező A jelű kategóriába az eddigiekkel ellentétben már csak az EURO V vagy az ennél magasabb osztályú motorral felszerelt járművek kerülhetnek. A szabálymódosítás indoka az útdíjrendszer alapját képező "szennyező fizet elv" nagyobb mértékű érvényre juttatása és az elmúlt években a motorokat érintő autóipari fejlesztések figyelembevétele. A 3,5 tonna feletti teherjárművek környezetvédelmi kategóriájának új besorolása:- A kategória: legalább EURO V besorolású motorral felszerelt gépjárművek
- B kategória: EURO II, EURO III és EURO IV besorolású motorral felszerelt gépjárművek
- C kategória: EURO I és rosszabb besorolású motorral felszerelt gépjárművek
Környezetvédelmi kategória | J2-J3 díjkategória | J4 díjkategória |
---|---|---|
A | 0,85 | 0,85 |
B | 1,0 | 1,0 |
C | 1,15 | 1,2 |
Az útdíj mértéke kilométerenként 2019. január 1-től a fenti környezetvédelmi besorolásokat és a differenciáló tényezőket figyelembe véve (bruttó díjak):
Környezetvédelmi osztály | J2 | J3 | J4 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Gyorsforgalmi út | Főút | Gyorsforgalmi út | Főút | Gyorsforgalmi út | Főút | |
A | 47,12 Ft | 20,04 Ft | 66,11 Ft | 34,71 Ft | 102,34 Ft | 63,84 Ft |
B | 55,44 Ft | 23,58 Ft | 77,78 Ft | 40,83 Ft | 120,40 Ft | 75,10 Ft |
C | 63,76 Ft | 27,12 Ft | 89,45 Ft | 46,95 Ft | 144,48 Ft | 90,12 Ft |