2024. február 1-jétől a buszok a használatarányos útdíjfizetésben
Február 1-jétől az eddig autópálya matricával közlekedő 3,5t össztömeget meghaladó autóbuszoknak is átkerülnek a használatarányos útdíjfizetésre. A változtatással uniós kötelezettségnek tesz eleget Magyarország.
A módosítással összefüggésben eltűnhetnek az utakról a környezetszennyező személyszállító járművek és a Magyarországot csak az olcsósága miatt tranzitként használó külföldi buszok is. Az időalapú e-matricát februártól a buszoknál is elektronikus fedélzeti egység váltja fel. A díjfizetés alapja a megtett kilométer, az emissziós besorolás és a tengelyszám lesz, amelyekhez – új tételként – hozzáadódik a levegő- és zajszennyezéshez kötött külsőköltség-díj is. A díjfizetési kötelezettség 7400 km-nyi úthálózatot érint, amely új szakaszokkal is kibővül, többek között [...]az M0-ás autóút eddig díjmentes, déli szektorával.
A dolgozói személyszállításban és a turisztikai célú személyszállításban az üzemanyagon túl jelentős költségelem lesz az új útdíj, ami egy útra vetítve magasabb lesz, mint korábban a matrica ára. A 3,5t feletti buszosok akár az interneten is meg tudják venni az úgynevezett viszonylati jegyeket, de ennek számos hátránya van (nem térhet le a kiválasztott útról, maximum öt köztes állomást iktathat be stb.). Kényelmesebb és megbízhatóbb fedélzeti egység (OBU) használata. Ez alkalmas az elektronikus útdíj automatikus bevallására, kizárja a hibázást, ezáltal a büntetéseket és lehetőség van az utólagos fizetésre is.