A fedélzeti egység az útdíjfizetésben
Már nemcsak nemzetközi, hanem hazai viszonylatban is a legkényelmesebb megoldás az útdíjfizetést fedélzeti eszköz segítségével megoldani. [...]
A kamion szélvédőjére, vagy műszerfalára erősített egység automatikusan intézi a fizetést a díjköteles szakaszon. A fedélzeti egység egy olyan elektronikus műszaki berendezés, amely az elektronikus útdíjszedő rendszer segítségével lehetővé teszi a gépjármű és annak helyzetének egyértelmű azonosítását. Fontos tudni, hogy minden, díjfizetés nélkül megtett kilométer százezres nagyságrendű büntetést von maga után. Aki rendszeresen jár fizetős szakaszokon, nem is érdemes elindulnia fedélzeti útdíjszedő nélkül, hiszen a viszonylati jegy váltásával veszít az értékes idejéből és váratlan helyzet esetén bonyolult új jegyet váltani és letérni az útvonalról. Európában a fizetős útszakaszokon a nagyobb járművek díjfizetésre kötelezettek. A megengedett legnagyobb össztömeg országonként változó (3,5-7,5 tonna), illetve országonként külön útdíjszedő készülékre van szükség a gépjárműben.
Az EU-ban használatos főbb útdíjszedő rendszerek:
Magyarországon - OBU/HU-GO Ausztriában - Go-Box Németországban - OBU/Toll Collect Olaszországban - Telepass Francia- és Spanyolországban - TIS-PL BeNeLux - Eurovignette Minden esetben regisztrálni kell a vállalatot és járműveit az országban működő útdíjszedő szolgáltatónál, ezután megfelelő anyagi fedezet biztosítása mellett indulhat útnak a gépjármű a fizetős szakaszon. A fedélzeti eszközön pontosan kontrollálható az útdíjfolyószámla-egyenleg, megjeleníthető a gépjármű környezetvédelmi besorolása, megjeleníthető és változtatható a regisztrációkor megadott tengelyszám. A készülék saját GPS kapcsolattal rendelkezik, így pontosan akkora útszakasz használatáért kell fizetni, amennyit ténylegesen használt a tehergépkocsi.