OBU fedélzeti egység: az útdíjfizetés új generációja
Elkerülni a sorban állást az e-matrica vásárlás során? Nem kell azon aggódnunk, hogy véletlenül elfelejtjük, mikor jár le az e-matricánk? Biztonságban érezni magunkat vezetés közben, s közben tudni, hogy véletlenül sem követhetünk el olyan hibát, amely bírságot von maga után? Mindez lehetséges, s ezen dilemmák megoldásához vezető út kulcsa [...]
egyetlen egy eszköz – az OBU fedélzeti egység.
Az OBU működéséről A technológiai vívmányok korát éljük, és ez az új vívmány – az OBU fedélzeti egység – arra hivatott, hogy megkönnyebbítse az életét azon sofőröknek, akiknek egzisztenciája az utakhoz köthető, ezáltal rendszeres használói is pályáknak, valamint a fuvarosoknak életét azzal, hogy ne kelljen azon aggódniuk, hogy büntetést zsebelnek be, és a fizetést is egyszerűbbé teszi. Működése roppant egyszerű – a fedélzeti egység GPS technológiát használ fel, a díjköteles útszakaszokon pedig elektronikus kapuk vannak elhelyezve, így ezek kommunikációjának segítségével az OBU folyamatosan nyomon tudja követni azt, hogy egy adott rendszámmal regisztrált gépjármű mikor és hol hajtott fel, majd le a díjköteles autópályára, ennek különbözetével kiszámolható a ténylegesen megtett útszakasz, és ezzel megkapjuk azt a pontos összeget, amelyet az úthasználatért meg kell fizetnünk. A fuvarosok esetében, akik a flottakövető szolgáltatás díjtalan alkalmazását igénybe kívánják venni, azoknak a használatbavétel előtt regisztrálniuk kell az útdíjszolgáltatónál, és egy bevallási közvetítőtől szükséges OBU-t vásárolniuk. Ezzel a későbbiekben, az úthasználat során megkönnyebbítjük magunknak az útdíj kifizetését, ugyanis csupán annyi a használó teendője, hogy egy folyószámlát köt a készülékhez. Ezt a folyószámlát előzetesen mindig fel kell tölteni számunkra szükségszerű összeggel, ugyanis a fedélzeti egység innen vonja le automatikusan az útdíj kiszámított összegét. Az útdíj kifizetése az OBU fedélzeti egységgel Különösképpen a maximális 3,5 tonnát meghaladó járművek vezetői voltak nehéz helyzetben, hiszen az ő útdíj fizetésük egyik módja a viszonylati jegy váltása, amelyet előre kell megvásárolni, és amely rendkívül nagy kockázatot jelent, hiszen igen pontosan kell megtervezni az útvonalat, amelyről ha bármilyen nem várt hiba miatt letér a sofőr, hatalmas bírságot kell kifizetnie. Az OBU fedélzeti egységgel ez a veszély kiküszöbölésre került, így megteremtette a zökkenőmentes útdíjfizetési lehetőséget. Mielőtt a készüléket használni kezdenénk, elhanyagolhatatlanul fontos, hogy az OBU-nkat regisztráljuk a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. weboldalán, a hu-go.hu oldalon. Az OBU készülékek prototípusa az OBU S550, amelyhez az i-Cell Kft. bevallási közreműködő kapcsolódik, akik hazánkban a flottakövetésnek legkiválóbb szolgáltatását nyújtják, emellett arra törekednek, hogy ügyfeleik igényeit maximálisan kielégítsék. Ebből is látható, hogy az a minimális beruházás, amely az OBU megvásárlásához szükséges, nem csupán egy készülékre terjed ki, hanem folyamatos segítségnyújtásra szakemberek segítségével útdíjfizetési vagy bármilyen jellegű technikai kérdés esetében. Az OBU fedélzeti egység beszerzése és működtetése Amennyiben OBU készülékünket webes felületen rendeljük meg, minden esetben raktárról fogják nekünk szállítani, ami azt jelenti, hogy ez a szivargyújtós készülék szállítási ideje igen kicsi – általában két munkanap alatt már kézhez kapjuk. Fontos kiemelni, hogy nem kell tartanunk a havidíjaktól sem, ugyanis amennyiben nem igénylünk a készülékhez kiegészítő szolgáltatásokat, akkor csupán egy egyszeri beruházásra van szükségünk, ami után nem kell semmiféle havidíjat fizetni, csupán a megtett utak díját fogja levonni a készülék a folyószámlánkról. A készüléket külföldről is könnyedén be lehet szerezni. Az online rendelés során csak a pontos postacímünket kell megadnunk, ahová a GSL Hungary futárszolgálat fogja elvinni nekünk a csomagunkat. Ebben az esetben nem kell ÁFÁ-t fizetnünk, azonban a szállítási költségek minket, a megrendelőket terheli. A szállítási költségről mindig aktuálisan informálódhatunk a GSL Hungary futárszolgálat éppen érvényben lévő díjszabásai alapján. Az OBU készüléket rendeljük külföldről vagy belföldről, a megrendelői űrlap kitöltése után ellenőrizzük a drótpostaládánkat, és a rendszer által küldött e-mailben található aktiváló linkre kell kattintanunk. Mikor ez megtörténik, egy újabb e-mail fog várni bennünket, amely arra kéri a megrendelőt, hogy fizesse be a készülék díját. Miután a tranzakció sikeresen megvalósult, készülékünket a raktárról egyből hozzánk szállítják, s meglehetősen rövid idő alatt, általában két munkanap alatt már kézhez is kapjuk. Miután a futárcég átvette a csomagunkat, egy újabb e-mailt kapunk a rendszertől, amelyben tájékoztatnak bennünket a csomagunk számáról, ezzel pedig folyamatosan nyomon követhetjük, hol jár a rendelésünk. Nem kell aggódnunk a szállítási költség miatt sem, hiszen Magyarországon belül ez díjtalan. Működtetése – mint ahogyan azt már előzőleg olvashattuk – roppant egyszerű. A használat előtti regisztráció megtörténte után kiélvezhetjük a Plug&Play működését. Ez azt jelenti, hogy az OBU készülékünk nem igényel összeszerelést vagy telepítést, mindössze annyi a dolgunk, hogy a 10-36V közötti feszültségtartományú szivargyújtóhoz csatlakoztatjuk, és nem kell többet várni, nem kell szakembert hívni a beszereléséhez, már használhatjuk is. Arra azonban mindenképpen figyeljünk oda, hogy a készülék egy évnyi jótállással rendelkezik, valamint két év után a fedélzeti egység SIM-kártyája érvényességét veszti. Hogy továbbra is használni tudjuk az OBU készülékünket, mindössze annyit kell tennünk, hogy feltöltünk egy minimális összegű – néhány ezer forintos – adattovábbítási díjat, így újabb két évig használhatjuk fedélzeti egységünket.