AKCIÓ! i-Cell OBU akár 25990 Ft+ÁFA/db áron kizárólag a készlet erejéig! További részletekért kattintson ide!
obu.utdij.huobu.utdij.hu
  • (20) 952 4913

  • info@utdij.hu

  • Címlap
  • OBU S550
  • Rendelés
  • Gyakori kérdések
  • Ingyenes extrák
  • Előnyök
  • Hírek
  • Kapcsolat
  • Címlap
  • OBU S550
  • Rendelés
  • Gyakori kérdések
  • Ingyenes extrák
  • Előnyök
  • Hírek
  • Kapcsolat

A hazai matricarendszer

obu.utdij.hu2017-11-19T23:21:44+02:00
e-matrica rendszer, hazai matricarendszer

Mivel minden európai országban használnak az emberek autókat, ezért minden európai országban vannak utak is. Ezeknek használati díja azonban eltérő. Vannak olyan országok, ahol egyáltalán nem kell fizetni az utak használatáért, de különböző országokban különböző módon, más-más arányban kell megfizetni a pályák használatát.

Fizetési típusok

Arra a kérdésre, hogy jobb-e az e-matrica rendszere a többinél, előbb meg kell válaszolnunk azt, hogy mi is az a többi. Akadnak olyan országok, ahol egyáltalán nem kell fizetni az autópályák használatáért, ilyen például az Egyesült Királyság is. Ez nyilvánvalóan kecsegtetőbb megoldás a sofőrök pénztárcájának, de egyértelmű, hogy számos olyan ország van, amelynek államkasszája nem engedheti meg magának ezt a kiesést. Vannak olyan országok továbbá, ahol ugyan az utak használatáért nem kell fizetni, azonban a hidakon, alagutakon való áthaladásért annál inkább.

A ténylegesen az autópálya használatért fizetendő díjaknak két típusa van. Az egyik ilyen a nálunk is használatos matrica rendszer, míg a másik a használatarányos díj, aminek a lényege, hogy bizonyos útszakaszokért kell fizetni. Sok ország az utóbbira esküszik, igazságosabbnak ítélik meg, ám a Magyar Autóklub erőteljesen ellenkezik minden olyan esetleges bevezetés ellen, ami potenciálisan maga után vonhatná ezen rendszer kialakulását.

Országok közötti különbségek, fizetések és autópályadíjak közötti arányok

A legfrissebb adatok szerint Magyarországon kívül további nyolc országban alkalmaznak matricás rendszert az autópályák használati díjának beszedése érdekében – ilyen ország Svájc, Ausztria, Csehország, Bulgária, Moldova, Szlovákia, Szlovénia és Románia –, és bizony szomorúan kell konstatálnunk, hogy hazánkban a legdrágább az éves matrica díja. De hogy is néz ez ki pontosan?

Egy napra szóló matricát sehol sem lehet vásárolni, de ennek bevezetését a Magyar Autóklub hevesen ellenzi is, hiszen ez lehetne az első lépés a használatarányos díjrendszer bevezetéséhez. A legkisebb időintervallum, amire matricát lehet vásárolni Európa-szerte, az a hét napos, vagy gyakrabban a tíz napos matrica, amelyek általában 2500 és 4600 forintnak megfelelő értékben mozognak. A legolcsóbb e tekintetben Románia, ahol mindösszesen ezer forintnál kevesebb értéket kell kifizetni, és ezzel jogosan használhatunk minden nemzeti úthálózatot.

A havi matricák szintén hasonló áron mozognak Európában, mint Magyarországon: mindösszesen kettő ország tér el igen erőteljesen, mégpedig Románia, ahol sokkalta kevesebb az ára a havi jogosultságnak; illetve Szlovénia, ahol hazánkhoz képest kétszer akkora kiadásra számíthatunk.

Mindeddig tehát azt tapasztalhattuk, hogy szerte Európában meglehetősen hasonló árban lehet matricát vásárolni, amit azért is tartanak igazságtalannak sokan, mert például Bulgária fizetési bérei messze alul maradnak Svájchoz képest, ám a kifizetendő útdíj összeg ugyanakkora. Az éves matricák áraiban azonban már igen nagy különbségeket fedezhetünk fel, s Magyarországra nézve igen szomorú számokkal találkozhatunk. A legkevesebbet ebben az esetben is Romániában kell fizetni, mindösszesen 8 635 forintnak megfelelő lejt egész évre. A legolcsóbb éves matricák dobogójának második helyén Svájc áll a maga 11 596 forintjával, a harmadik helyen pedig Bulgária és Szlovákia 15 420 forinttal.  Ezután következik Csehország, Ausztria és Szlovénia, s mi, magyarok zárjuk a sort a legmagasabb összeggel, 42 980 forinttal.

Jobb lenne-e számunkra a használattal arányos útdíj fizetési rendszer?

Használattal arányos fizetési rendszert használnak például Lengyelországban, Horvátországban, Olaszországban, Franciaországban és Spanyolországban.

Németországban is hasonló a rendszer, ott azonban csak a 7,5 tonna fölötti járműveknek kell kifizetniük a megszabott összeget. Nem úgy, mint Horvátországban. Nyaralások tapasztalatából már biztosan tudjuk, hogy horribilis árakat kell kifizetnünk, ha bizonyos útszakaszokat kívánunk használni szomszédos országunkban, amelyeket ugyan meg lehet kerülni az ingyenes országutak használatával, de így eljutni egyik pontról a másikba akár négyszer annyi időt is igénybe vehet. Ehhez hasonlóan a Magyarországhoz hasonló életszínvonalú Lengyelországban is többet kell fizetni összességében a pályák használatáért, éppen ez az oka, hogy a Magyar Autóklub ilyen mértékben ellenzi még csak a rendszer gondolatát is.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium többször is kijelentette, hogy nem áll módjukban a matrica rendszerét lecserélni, vagy azt megváltoztatni. A napi matrica bevezetését is csupán akkor veszik fontolóra, ha ezt tömegesen kérelmezik. Az államkassza a matrica rendszerrel is igen sokat gazdagszik évente, ugyanis például csak a 2016-os év körülbelül 63 milliárd forintot hozott.

FacebookTwitterGoogle +

Hasonló cikkek

TSM mérőpont

Indul a nemzeti tengelysúlymérő rendszer

tengelysúlymérő rendszer, tsm, TSM hálózat

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tájékoztatása szerint szeptember közepén elindul a nemzeti tengelysúlymérő rendszer éles üzeme. A közlekedésbiztonság javítását, a nemzeti útvagyon védelmét és a fuvarozók versenyegyenlőségét elősegítő nemzeti tengelysúlymérő rendszer (tsm-rendszer) objektív felelősség elve alapján funkcionáló automatikus üzemmódja szeptember 19-én indul. A tárca felhívta a figyelmet: a túlterhelt járművek fokozott baleseti kockázatot jelentenek, és hatványozottan nagyobb mértékben amortizálják az utakat.... Tovább

2019 változások

2019-es változások az útdíjrendszerben (HU-GO)

HU-GO 2019, HU-GO változások, útdíjrendszer 2019

Összefoglaltuk, mely – az e-útdíj rendszert érintő – szabálymódosítások lépnek életbe 2018 végén, illetve 2019 elején a hazai díjköteles úthálózat használatára vonatkozóan. Új díjfizetős útszakaszok 2019. január 1-jén több új, 2018 folyamán átadott gyorsforgalmi és főúti szakasszal bővül a díjköteles utak köre. A 3,5 tonna össztömeg feletti teherjárművekre érvényes e-útdíj rendszerben 6880 km-ről 6914 km-re nő (az elemi szakaszok száma utóbbi... Tovább

Teherautó...

Útdíjfizetés egyszerűbben, OBU-val

OBU útdíj, S550 obu, útdíjfizetés

A modern technológia egy újabb vívmányával megteremtődött az e-útdíj fizetése, amelynek köszönhetően a pályák használatáért egyszerűen, gyorsan és kockázatmentesen lehet fizetni.  Sokan csak viszolyogva kezdik használatba venni a modernebbnél modernebb technológiai termékeket, ám pár éve egy olyan készüléket dobtak a piacra, amely jelentősen könnyebbé teszi az autósok életét az útdíjak elektronikusan történő kifizetésével. Amikor Magyarországon bevezetésre került az útdíj... Tovább

ntsm

A Nemzeti Tengelysúly- és kapcsolódó ellenőrzéseket támogató hálózat mérőhelyei

tengelysúly mérő hálózat, tengelysúly mérő kapuk, TSM hálózat

A Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM) kiépítését a közlekedésbiztonság javítása, az úthálózat védelme és a jogkövető fuvarozók versenyegyenlőségének biztosítása indokolta. A túlterhelt tehergépjárművek fokozott mértékben károsítják az utakat, a szabályszegő gyakorlat baleseti kockázata is nagyobb (pl. a hosszabb fékút miatt). A vagyonvédelmi és közlekedésbiztonsági megfontolásokon túl kiemelt szempont a versenyegyenlőségé is, a túlsúllyal nagyobb haszonnal közlekedtetett járművek rontják a jogkövető vállalkozások... Tovább

Címszavakban

díjkategória tévesztés e-matrica e-matrica bírság e-matrica rendszer e-matricák megoszlása fedélzeti egység hazai matricarendszer HU-GO HU-GO 2019 HU-GO obu HU-GO rendszer HU-GO változások i-Cell OBU S550 NÚSZ obu obu bírság OBU eszköz OBU készülék OBU működése obu nyilvántartás OBU S550 OBU S550 vásárlás OBU vásárlása OBU útdíj S550 extra S550 ingyenes S550 obu tengelysúly mérő hálózat tengelysúly mérő kapuk tengelysúlymérő rendszer TIR garancia TIR garanciavállalás tsm TSM hálózat utólagos útdíjfizetés utólagos útdíj kontrukció érvénytelenített fedélzeti eszközök útdíjak beszedése útdíj bevétel útdíj bírság útdíj EU útdíjfizetés útdíjfizetés obuval útdíj rendelet útdíjrendszer 2019 úthálózat bővülés

OBU.UTDIJ.HU

Az általunk forgalmazott fedélzeti egység az Ön és cége számára is biztosítja a zökkenőmentes útdíjfizetést, mégpedig havidíj fizetése nélkül.

LogóMegszabadulhat a viszonylati jegy vásárlásával és használatával járó kényelmetlenségektől. OBU készülékeink teljes körűen alkalmasak a hazai e-útdíj fizetéshez szükséges adatszolgáltatásra vonatkozó követelmények teljesítésére. A szivargyújtós készüléket rövid szállítási határidővel szállítjuk raktárról (kb. 2 munkanap alatt megkapja).

NAVIGÁCIÓ

  • Megrendelés
  • OBU S550
  • Gyakori kérdések
  • UTDIJ.HU
  • Hírek, cikkek
  • Kapcsolat

LEGFRISSEBB

Kamionok
Változások az e-útdíj rendszerben 2020. március 15-től
nusz2019
2019-es HU-GO fejlesztések
2019 változások
2019-es változások az útdíjrendszerben (HU-GO)
2013-2020 © UTDIJ.HU – Minden jog fenntartva! | Jogi tudnivalók | Impresszum | English

Címszavakban

díjkategória tévesztés e-matrica e-matrica bírság e-matrica rendszer e-matricák megoszlása fedélzeti egység hazai matricarendszer HU-GO HU-GO 2019 HU-GO obu HU-GO rendszer HU-GO változások i-Cell OBU S550 NÚSZ obu obu bírság OBU eszköz OBU készülék OBU működése obu nyilvántartás OBU S550 OBU S550 vásárlás OBU vásárlása OBU útdíj S550 extra S550 ingyenes S550 obu tengelysúly mérő hálózat tengelysúly mérő kapuk tengelysúlymérő rendszer TIR garancia TIR garanciavállalás tsm TSM hálózat utólagos útdíjfizetés utólagos útdíj kontrukció érvénytelenített fedélzeti eszközök útdíjak beszedése útdíj bevétel útdíj bírság útdíj EU útdíjfizetés útdíjfizetés obuval útdíj rendelet útdíjrendszer 2019 úthálózat bővülés