Hírek

2024. február 1-jétől a buszok a használatarányos útdíjfizetésben

Február 1-jétől az eddig autópálya matricával közlekedő 3,5t össztömeget meghaladó autóbuszoknak is átkerülnek a használatarányos útdíjfizetésre. A változtatással uniós kötelezettségnek tesz eleget Magyarország.

A módosítással összefüggésben eltűnhetnek az utakról a környezetszennyező személyszállító járművek és a Magyarországot csak az olcsósága miatt tranzitként használó külföldi buszok is. Az időalapú e-matricát februártól a buszoknál is elektronikus fedélzeti egység váltja fel. A díjfizetés alapja a megtett kilométer, az emissziós besorolás és a tengelyszám lesz, amelyekhez – új tételként – hozzáadódik a levegő- és zajszennyezéshez kötött külsőköltség-díj is. A díjfizetési kötelezettség 7400 km-nyi úthálózatot érint, amely új szakaszokkal is kibővül, többek között [...]az M0-ás autóút eddig díjmentes, déli szektorával.

A dolgozói személyszállításban és a turisztikai célú személyszállításban az üzemanyagon túl jelentős költségelem lesz az új útdíj, ami egy útra vetítve magasabb lesz, mint korábban a matrica ára. A 3,5t feletti buszosok akár az interneten is meg tudják venni az úgynevezett viszonylati jegyeket, de ennek számos hátránya van (nem térhet le a kiválasztott útról, maximum öt köztes állomást iktathat be stb.). Kényelmesebb és megbízhatóbb fedélzeti egység (OBU) használata. Ez alkalmas az elektronikus útdíj automatikus bevallására, kizárja a hibázást, ezáltal a büntetéseket és lehetőség van az utólagos fizetésre is.

OBU S550 fix bekötési útmutatója

A készülék fix tápellátásra kötéséhez a következőkben leírt tudnivalók szükségesek.
A kábelek OBU-val együtt megrendelhetőek ide kattintva.

Az állandó tápellátás kábelkötegben található vezetékek az alábbi táblázat szerint: [...]



SORSZÁMLEÍRÁSMEGJEGYZÉSSZÍNEK
1.VINDC bemenet 8-24VPiros
2.GNDTestFekete
3.IGNGyújtásszálFehér
  1. Piros vezetéken található, 5A késes biztosíték, ennek bekötését célszerű olyan
    pontra kötni, amely a fő tápellátást biztosítja a gépjármű számára.
  2. Fekete vezeték, test kábel, javasolt körsaruval ellátni és a sarut csavarral a
    karosszérián lévő testponthoz rögzíteni.
  3. Fehér vezetéken található, 1A késes biztosíték, ennek bekötése gyújtáspont,
    meghatározása minden esetben az adott gépjármű elektromos kialakításától függ.
OBU fix kábel
OBU S550 fixre kötés: kábelek



Októberben halasztott útdíjfizetés válik elérhetővé a Mol és az i-Cell fejlesztése révén

2021 október folyamán elérhetővé válik a HU-GO PostPay, azaz az utólagosan történő útdíjbevallás a Mol hazai és hazánkban közlekedő nemzetközi flottakártyás ügyfelei részére.

Az eddigi gyakorlat – a HU-GO egyenlegre előre feltöltött "pre-pay" útdíjfizetés helyett lehetőség nyílik utólagos útdíjbevallásra. A szolgáltatás előnye, hogy az elszámolási időszak végén, egy összegben, extra költségek nélkül, kényelmesen lehet megfizetni a használatarányos útdíjat. A Mol Nyrt. és az i-Cell Kft. együttműködésének egy jelentős része a halasztott útdíjfizetési szolgáltatás megvalósítása. A magyar úthasználati díjak esetében extra díjat, kezelési költséget nem számítanak fel. [...]

Az újdonság bevezetése révén nem csupán egyszerűbben kezelhetőbbé válnak a cégek fuvarozással kapcsolatos költségei, hanem az adminisztrációs terhek is jelentősen mérséklődnek, átláthatóbbá válnak.

A korábbi gyakorlat szerint az útdíjfizetési számlára feltöltött összegből folyamtosan került levonásra az útdíj összege, az utólagos díjfizetés révén az az összeg felszabadul, ráadásul nem kell tartani az alacsony töltöttségű vagy kiürülő egyenlegű számlától – így a bírságok is könnyebben előzhetők meg. A szolgáltatás kizárólag a Mol-csoport flottakártyáival (Mol Group Europe, Mol Group Hungary) és i-Cell OBU S550 készülékkel rendelkező ügyfelek számára elérhető.

A szolgáltatás támogatja a hazai kis- és középvállalkozásokat, javítja a likviditást, ezáltal a hazai gazdaságot is élénkíti, mivel az a szektor, amely korábban jellemzően nem fért hozzá az utófinanszírozásos útdíjfizetés lehetőségéhez, mostantól pluszköltségek nélkül megteheti.

Nem csak a kis- és középvállalkozásoknak, a nagyobb cégeknek is megéri csatlakozni a Mol és az i-Cell közös fejlesztésű rendszeréhez, mivel ebben a konstrukcióban nem fordulhat elő, hogy például a mérlegadatok átmeneti megváltozása miatt a cég kikerüljön az utófinanszírozás köréből.

Idén januárban jelentette be az i-Cell Kft., hogy a Lead Ventures tulajdonrészt szerzett az elektronikus útdíjfizetési és a flottakövetési szegmens egyik vezető szereplőjeként tevékenykedő magyar vállalkozásban. A Lead Ventures 50-50 millió eurós tőkéjű alapjainak az Eximbank, az MFB, és a Mol a legnagyobb befektetője, így várható volt, hogy az olajipari nagyvállalattal szorosabb, szakmai alapú együttműködés jön létre Magyarország leginnovatívabb hazai tulajdonú telematikai cége.

Ennek a stratégiai együttműködésnek az utólagos útdíjfizetési szolgáltatás már a harmadik eleme. Az eddig megvalósult lépések közé tartozik a Mol Limo számára az i-Cell által biztosított automatikus parkolási szolgáltatás, illetve hogy a Moltrans Kft. járműveit OBU útdíjfizetésre alkalmas készülékkel szerelték fel.

Változások az e-útdíj rendszerben 2020. március 15-től

Az innovációért és technológiáért felelős miniszter 8/2020. (II. 28.) ITM rendeletében módosította az útdíj mértékéről és az útdíjköteles utakról szóló 25/2013. (V. 31.) NFM rendeletet. Az új szabályozás 2020. március 15-én lép hatályba.

A rendeletmódosítás inflációkövető mértékben, 3,4 százalékkal emeli a HU-GO megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszerben a fizetendő útdíj összegét.[...]

Az úthasználat díja 2020. március 15-től:

Az úthasználat díja az általános forgalmi adót is magába foglaló bruttó díj (Ft/km).

További változás, hogy a HU-GO megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszerben díjkötelessé válik az M4 autóút Üllő és Albertirsa közötti szakasza, amit 2020. február 7-én adtak át. A rendeletmódosítás a 4. sz. főutat is érinti, ahol jellemzően átszámozások történtek (401, 404, 405, 406. sz. főút).

2019-es HU-GO fejlesztések

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. tájékoztatása szerint fejlesztik az e-útdíj rendszerét, azon belül is a 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárművek útdíjfizetését lehetővé tevő HU-GO-t, hogy kiszűrjék ebben a kategóriában a hibásan megadott környezetvédelmi besorolásokat, és automatikusan javítsák ezeket. [...]

Az intézkedés a személygépjárműveket nem érinti, a magyar tehergépjárműveket is csak 2019 második felétől. A fejlesztéssel csökkenhet a kategóriatévesztésből adódó bírságolások száma, és az útdíjszedés is pontosabbá válik.

A szolgáltató tájékoztatása szerint a fejlesztés az adatfeltöltési szakaszban van. A HU-GO rendszerben 2018 decembere óta minden felhasználónak lehetősége van azokat az új típusú regisztrációs adatokat (gyártmány, gyártási év, alvázszám, forgalmi engedély) megadni, amelyek a környezetvédelmi besorolás helyességének igazolásához szükségesek. Ezzel a lehetőséggel már mintegy 10 ezer esetben éltek is.

Ugyanakkor 2019. február 3-tól ezeket az információkat már kötelező lesz megadniuk a HU-GO rendszerben azoknak az ügyfeleknek, akik külföldi felségjelzésű járművet regisztrálnak, vagy módosítják a már regisztrált jármű adatait.

Ha a fejlesztés elkészül, a HU-GO rendszer – a bírság kiszabása mellett – a tévesen megadott környezetvédelmi besorolást automatikusan kijavítja az ügyfél tájékoztatásával. Az adatfeltöltési kötelezettségüket nem teljesítő ügyfeleknél pedig az érintett járművet a korszerűsített rendszer a legrosszabb környezetvédelmi kategória szerinti útdíjfizetésre kötelezi majd. Ez a szankció addig áll fenn, amíg az ügyfél nem tölti fel a szükséges adatokat.

A magyar fuvarozói érdekképviseletek által is szorgalmazott intézkedés erősíti a fuvarozói piacon belüli tisztességes versenyt, az ágazat szereplőit pedig még inkább jogkövető magatartásra ösztönzi.

2019-es változások az útdíjrendszerben (HU-GO)

Összefoglaltuk, mely – az e-útdíj rendszert érintő – szabálymódosítások lépnek életbe 2018 végén, illetve 2019 elején a hazai díjköteles úthálózat használatára vonatkozóan.[...]

Új díjfizetős útszakaszok

2019. január 1-jén több új, 2018 folyamán átadott gyorsforgalmi és főúti szakasszal bővül a díjköteles utak köre. A 3,5 tonna össztömeg feletti teherjárművekre érvényes e-útdíj rendszerben 6880 km-ről 6914 km-re nő (az elemi szakaszok száma utóbbi esetben az eddigi 2462-ről 2474-re változik). Az alábbi összefoglalás tartalmazza az új díjfizetős szakaszokat.

AKCIÓ! i-Cell OBU S550 1-5 db rendelése esetén 26990 Ft+ÁFA/db, 6-10 db rendelése esetén 26490 Ft+ÁFA/db, 11 db feletti rendelés esetén 25990 Ft+ÁFA/db a készlet erejéig!

Út megnevezése Út hossza (km)
M4 gyorsforgalmi út (M0-Cegléd és Cegléd - Abony közötti szakasz) 8,2
M25 autóút északi ütem 4,0
M35 autópálya (481. sz. főút - Berettyóújfalu közötti szakasz) 18,7
M4 autópálya (Berettyóújfalu - 47. sz. főút) 3,7
471. sz. főút (Hajdúsámson elkerülő) 8,6
445. sz. főút (M5 és 5. sz. főút között) 3,4
A díjfizetős szakaszok teljes listáját az e-útdíj rendszerben a 25/2013. (V.31.) NFM rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

Terelőút mentességének megszűnése

A 3,5 tonna össztömeg feletti teherjárművekre érvényes e-útdíj rendszert érintő fontos változás, hogy 2018. december 25-től megszűnik a terelőútként kijelölt díjköteles útszakaszok díjmentessége. A díjköteles útszakasz terelőútként történő kijelölése a 2018 végéig érvényes szabályozás szerint automatikus díjmentesítéssel jár. Az eddigi jogszabály nem tett kivételt az alkalmi terelés és a fix terelés között sem, illetve annak figyelembevételére sem volt mód, ha valaki eleve a terelőútként kijelölt útvonalon közlekedett volna. Tekintettel arra, hogy ez utóbbi esetben a díjmentesítés az érintett járművekre vonatkozóan nem indokolt, az új szabályozás megszünteti ezt a lehetőséget. Ezzel párhuzamosan arról rendelkezik, hogy alkalmi (31 napnál nem hosszabb) terelésnél a terelőúton közlekedő teherjárművek akkor is mentesüljenek a bírság kiszabása alól, ha útdíjfizetési kötelezettségüknek az adott szakasz tekintetében nem tettek eleget (tehát nem vásároltak viszonylati jegyet vagy fedélzeti eszköz használata esetén nem rendelkeznek elegendő egyenleggel). Az ezzel kapcsolatos szabályozás változása csak a HU-GO rendszert érinti, az e-matrica rendszerben változatlan marad, vagyis az autósoknak továbbra sem kell útdíjat fizetni azoknak az egyébként díjköteles útszakaszoknak a használatáért, amelyeket a közútkezelő terelőútként jelölt ki.

Szigorodik a környezetvédelmi kategória besorolás

Az e-útdíj rendszert érintő fontos szabálymódosítás, hogy 2019. január 1-től szigorodik a gépjárművek környezetvédelmi kategória besorolása. A legkedvezőbb díjszinttel rendelkező A jelű kategóriába az eddigiekkel ellentétben már csak az EURO V vagy az ennél magasabb osztályú motorral felszerelt járművek kerülhetnek. A szabálymódosítás indoka az útdíjrendszer alapját képező "szennyező fizet elv" nagyobb mértékű érvényre juttatása és az elmúlt években a motorokat érintő autóipari fejlesztések figyelembevétele. A 3,5 tonna feletti teherjárművek környezetvédelmi kategóriájának új besorolása:
  • A kategória: legalább EURO V besorolású motorral felszerelt gépjárművek
  • B kategória: EURO II, EURO III és EURO IV besorolású motorral felszerelt gépjárművek
  • C kategória: EURO I és rosszabb besorolású motorral felszerelt gépjárművek
A kategóriák szerinti differenciáló tényezők az útdíj mértékének meghatározásához:
Környezetvédelmi kategória J2-J3 díjkategória J4 díjkategória
A 0,85 0,85
B 1,0 1,0
C 1,15 1,2
Az útdíj mértéke kilométerenként 2019. január 1-től a fenti környezetvédelmi besorolásokat és a differenciáló tényezőket figyelembe véve (bruttó díjak):
Környezetvédelmi osztály J2 J3 J4
Gyorsforgalmi út Főút Gyorsforgalmi út Főút Gyorsforgalmi út Főút
A 47,12 Ft 20,04 Ft 66,11 Ft 34,71 Ft 102,34 Ft 63,84 Ft
B 55,44 Ft 23,58 Ft 77,78 Ft 40,83 Ft 120,40 Ft 75,10 Ft
C 63,76 Ft 27,12 Ft 89,45 Ft 46,95 Ft 144,48 Ft 90,12 Ft

Bővül a díjköteles útszakaszok köre (HU-GO rendszer)

Szeptember 1-jétől több ponton módosul az útdíj mértékét és a díjköteles útszakaszokat szabályozó miniszteri rendelet a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) tájékoztatása szerint. A 3,5 tonna össztömeg feletti teherjárművekre érvényes HU-GO rendszerben szeptembertől jogszabályi szinten is megjelennek azok a változások, [...] amelyeket az úthálózat fejlesztéséből következnek. Az idén épített és átadott új utak, útszakaszok és csomópontok miatt a díjköteles úthálózaton több helyen is új elemi szakaszok bevezetésére, új szakaszhatárok kijelölésére és nyomvonal korrekcióra került sor. Az érintett utak a következők: 3. sz. főút 4. sz. főút 5. sz. főút 8. sz. főút 14. sz. főút 15. sz. főút 21. sz. főút 36. sz. főút 40. sz. főút 41. sz. főút 45. sz. főút 472. sz. főút 47. sz. főút 53. sz. főút 62. sz. főút 77. sz. főút 85. sz. főút 86. sz. főút 445. sz. főút 471 sz. főút 813. sz. főút A rendelet összesen 130 helyen módosul. Ennek megfelelően szeptember 1-jétől a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszerben a díjköteles úthálózat szakaszainak száma az eddigi 2449-ről 2462-re nő, a hossza pedig 6864 kilométerről 6880 kilométerre emelkedik. A módosított díjrendelet és az utak listája ide kattintva tölthető le.

A megyei matricák általi bevétel dinamikus növekedése

Az elmúlt évekre jellemző volt, hogy a megyei e-matricák vásárlásának aránya dinamikusan növekedik, ám még ennek az átlagán is felülkerekedik az idei év első felében megvásárolt matricák száma. Június 30-ig a megyei e-matricák eladásából származó bevétel 42 milliárd forintot jelent, amely a 2016-os 38,17 milliárd forintos bevételhez képest közel 10 [...]százalékos emelkedést jelent. Börzsei Tibor, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója szerint ez a növekedés nem csupán annak tudható be, hogy nőtt a díjköteles utak száma, illetve a forgalom is nagyobb lett, sokkal inkább arról van szó, hogy a járművezetők sokkal körültekintőbben és tudatosabban vásárolnak matricát, előre megtervezik az útjaikat, ezáltal maximálisan ki tudják használni a nemrégiben bevezetett éves megyei matrica által nyújtott előnyöket, lehetőségeket, és már nem hasraütés-szerűen választanak matricakategóriát. A megyék sorrendje Idén már 190 ezer darabbal több megyei e-matrica fogyott el a tavalyi évhez képest, ám a megyék sorrendje nem változott. Továbbra is a Pest megyei e-matrica a legnépszerűbb, amelyből eddig 901 ezer darab fogyott el; a második helyen Fejér megyét találhatjuk az adatok alapján, ahol már sokkalta kevesebb, 169 ezer matrica került értékesítésre; ezt követi Győr-Moson-Sopron megye, ahol 111,5 ezer matrica került eladásra; majd Heves megye következik a sorban, ahol 59,6 ezer megyei e-matricát adtak el. Ha a tavalyi évvel összehasonlítjuk az eladási számokat megyékre bontva, akkor azt is láthatjuk, hogy Baranya megyében nőttek a legnagyobb arányban a megyei e-matricák értékesítési számai, 2016-hoz képest mintegy 25,6 százalékkal. A növekedő arányok sorában Zala megye a második 19,2 százalékos növekedéssel, míg Borsod-Abaúj-Zemplén megye a harmadik 16,5 százalékkal. Ha ezen szempont alapján vizsgáljuk az adatokat, akkor azt is megállapíthatjuk, hogy a Pest megyei e-matricák eladása az idei évben eddig átlagon aluli növekedést produkált, így tehát a megye a teljes eladási részaránya a 2016-os 59,3 százalékról idén 57,4 százalékra esett. A külföldiek szerepe a növekedésben Ugyan a turistaszezon június 30-ig még nem érkezik tetőfokára Európában, ettől függetlenül a megyei e-matricák eladási számának növekedésében már eddig is nagy szerepet játszottak a külföldi matricavásárlók, ugyanis az első féléves adatokban az összes eladott matricák számának mintegy 35 százalékát külföldi autósok vásárolták meg. Így tehát az év első hat hónapjában 2,34 millió megyei e-matricát vásároltak a nem magyar felségjelű autókra, ami 2016-os évhez képest 10 százalékos emelkedést mutat, noha a hazai vásárlók száma csupán 7 százalékkal nőtt a tavalyi évhez képest. Ám azt is hozzá kell tenni, hogy a külföldi autósok leginkább heti, azaz tíznapos e-matricát vásároltak, szám szerint az első hat hónapban 1,95 millió darabot, ami csupán egy kevéssel kisebb szám, mint amennyit a magyar autósok vásároltak, akik 2,02 millió darab heti e-matricát fizettek ki. A legtöbb megyei e-matricát a román felségjelű autókra vásárolták, mintegy 523 ezer darabot, ami a külföldiek által vásárolt megyei e-matricáknak 22,41 százaléka; a második helyen a német rendszámú autók állnak, amelyekre megközelítőleg 21,43 százaléknyi megyei e-matricát vettek; ezt követi Ausztria, akik a külföldiek által vásárolt megyei e-matricáknak 13,52 százalékát vásárolták, míg a szlovákoknak 7,92 százalékát értékesítették, a szerbeknek pedig 5,12 százalékát. Hazánkban idén eddig összesen 94 ország járműveinek vásároltak valamilyen e-matricát. A megyei e-matrica időintervalluma az éves országos matricával megegyezik, tehát az adott év első napjától a következő év január 31. napjának 24. órájáig érvényes. Egy gépjárművöz több megyei matricát is vásárolhatunk, arra azonban mindenképpen ügyelnünk kell, hogy ha kilépünk az adott megyéből, akkor csak a következő megye első sorompójáig érvényes a matricánk, ha ezen túlhaladunk, könnyen szerezhetünk büntetést. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató 1500 értékesítési ponton teszi lehetővé a megyei matricák megvásárlását, de emellett természetesen megvásárolható benzinkutakon és az e-autopalyamatrica.hu oldalon is.

A hazai matricarendszer

Mivel minden európai országban használnak az emberek autókat, ezért minden európai országban vannak utak is. Ezeknek használati díja azonban eltérő. Vannak olyan országok, ahol egyáltalán nem kell fizetni az utak használatáért, de különböző országokban különböző módon, más-más arányban kell megfizetni a pályák használatát. Fizetési típusok[...] Arra a kérdésre, hogy jobb-e az e-matrica rendszere a többinél, előbb meg kell válaszolnunk azt, hogy mi is az a többi. Akadnak olyan országok, ahol egyáltalán nem kell fizetni az autópályák használatáért, ilyen például az Egyesült Királyság is. Ez nyilvánvalóan kecsegtetőbb megoldás a sofőrök pénztárcájának, de egyértelmű, hogy számos olyan ország van, amelynek államkasszája nem engedheti meg magának ezt a kiesést. Vannak olyan országok továbbá, ahol ugyan az utak használatáért nem kell fizetni, azonban a hidakon, alagutakon való áthaladásért annál inkább. A ténylegesen az autópálya használatért fizetendő díjaknak két típusa van. Az egyik ilyen a nálunk is használatos matrica rendszer, míg a másik a használatarányos díj, aminek a lényege, hogy bizonyos útszakaszokért kell fizetni. Sok ország az utóbbira esküszik, igazságosabbnak ítélik meg, ám a Magyar Autóklub erőteljesen ellenkezik minden olyan esetleges bevezetés ellen, ami potenciálisan maga után vonhatná ezen rendszer kialakulását. Országok közötti különbségek, fizetések és autópályadíjak közötti arányok A legfrissebb adatok szerint Magyarországon kívül további nyolc országban alkalmaznak matricás rendszert az autópályák használati díjának beszedése érdekében – ilyen ország Svájc, Ausztria, Csehország, Bulgária, Moldova, Szlovákia, Szlovénia és Románia –, és bizony szomorúan kell konstatálnunk, hogy hazánkban a legdrágább az éves matrica díja. De hogy is néz ez ki pontosan? Egy napra szóló matricát sehol sem lehet vásárolni, de ennek bevezetését a Magyar Autóklub hevesen ellenzi is, hiszen ez lehetne az első lépés a használatarányos díjrendszer bevezetéséhez. A legkisebb időintervallum, amire matricát lehet vásárolni Európa-szerte, az a hét napos, vagy gyakrabban a tíz napos matrica, amelyek általában 2500 és 4600 forintnak megfelelő értékben mozognak. A legolcsóbb e tekintetben Románia, ahol mindösszesen ezer forintnál kevesebb értéket kell kifizetni, és ezzel jogosan használhatunk minden nemzeti úthálózatot. A havi matricák szintén hasonló áron mozognak Európában, mint Magyarországon: mindösszesen kettő ország tér el igen erőteljesen, mégpedig Románia, ahol sokkalta kevesebb az ára a havi jogosultságnak; illetve Szlovénia, ahol hazánkhoz képest kétszer akkora kiadásra számíthatunk. Mindeddig tehát azt tapasztalhattuk, hogy szerte Európában meglehetősen hasonló árban lehet matricát vásárolni, amit azért is tartanak igazságtalannak sokan, mert például Bulgária fizetési bérei messze alul maradnak Svájchoz képest, ám a kifizetendő útdíj összeg ugyanakkora. Az éves matricák áraiban azonban már igen nagy különbségeket fedezhetünk fel, s Magyarországra nézve igen szomorú számokkal találkozhatunk. A legkevesebbet ebben az esetben is Romániában kell fizetni, mindösszesen 8 635 forintnak megfelelő lejt egész évre. A legolcsóbb éves matricák dobogójának második helyén Svájc áll a maga 11 596 forintjával, a harmadik helyen pedig Bulgária és Szlovákia 15 420 forinttal.  Ezután következik Csehország, Ausztria és Szlovénia, s mi, magyarok zárjuk a sort a legmagasabb összeggel, 42 980 forinttal. Jobb lenne-e számunkra a használattal arányos útdíj fizetési rendszer? Használattal arányos fizetési rendszert használnak például Lengyelországban, Horvátországban, Olaszországban, Franciaországban és Spanyolországban. Németországban is hasonló a rendszer, ott azonban csak a 7,5 tonna fölötti járműveknek kell kifizetniük a megszabott összeget. Nem úgy, mint Horvátországban. Nyaralások tapasztalatából már biztosan tudjuk, hogy horribilis árakat kell kifizetnünk, ha bizonyos útszakaszokat kívánunk használni szomszédos országunkban, amelyeket ugyan meg lehet kerülni az ingyenes országutak használatával, de így eljutni egyik pontról a másikba akár négyszer annyi időt is igénybe vehet. Ehhez hasonlóan a Magyarországhoz hasonló életszínvonalú Lengyelországban is többet kell fizetni összességében a pályák használatáért, éppen ez az oka, hogy a Magyar Autóklub ilyen mértékben ellenzi még csak a rendszer gondolatát is. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium többször is kijelentette, hogy nem áll módjukban a matrica rendszerét lecserélni, vagy azt megváltoztatni. A napi matrica bevezetését is csupán akkor veszik fontolóra, ha ezt tömegesen kérelmezik. Az államkassza a matrica rendszerrel is igen sokat gazdagszik évente, ugyanis például csak a 2016-os év körülbelül 63 milliárd forintot hozott.

A díjkategória tévesztés következményei

Elég a tájékozatlanság vagy csupán egy apró figyelmetlenség az autópálya matrica vásárlásakor, és máris feleslegesen kiadott költségekbe verhetjük magunkat. Ezért kell pontosan ügyelni, figyelmesnek lenni a díjkategória megadásakor. Számos esetben fordul elő az utak használói között, hogy véletlenül hibásan adják meg a járművük rendszámát[...] – ilyen esetben elég csupán egyetlen tévedés a karakterek között, vagy esetleg a díjkategória megadásánál hibáznak. Ez azért is nagyon gyakori hiba, mert 2015-ben került elválasztásra a D2 kategória a D1 kategóriától, így azóta is számos matricavásárló téveszt. Mindezeknek azonban – amennyiben nem kezdünk el intézkedni azonnal – igen súlyos anyagi következményei lehetnek, ugyanis a hibás rendszám vagy díjkategória feltüntetése jogosulatlan használatnak minősül, amely már azonnal egy 14 580 forintos pótdíj összeget von maga után, azonban ha harminc napig vagy tovább késlekedünk ennek befizetésével, akkor ez az összeg 59 500 forintra duzzad. Amennyiben jogosulatlan használatunk véletlen tévedésből fakad, akár többször is előfordulhat, hogy a rossz adatokkal rendelkező matricával hajtottunk fel az útszakaszra, így többszöri pótdíj kifizetésére szólítanak fel bennünket. Ebben az esetben az első felszólítás megérkezése után legkésőbb tizenöt nappal fel kell venni a kapcsolatot a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-vel, akiktől azt kell kérnünk, hogy maximalizálják a díjakat. Amennyiben kettőnél több jogosulatlan úthasználatunk volt, akkor NÚSZ-tól a tartozás maximalizálását úgy szükséges igényelni, hogy legfeljebb két pótdíj kerüljön általunk kifizetésre. Ezt a kérvényt két úton nyújthatjuk be – vagy a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. levelezési címére küldjük el, vagy pedig az ügyfélszolgálati irodában személyesen mondjuk el problémánkat. Arra is ügyelnünk kell, hogy a jármű tulajdonosa egy rendszámmal csupán egyszer nyújthat be a tartozása maximalizálásához kérvényt egy évben. Ha a kérvényt elfogadják, akkor a benyújtástól számított tizenöt napon belül ki kell fizetni a maximalizált tartozást, azaz a legfeljebb kétszer 14 580 forintos pótdíjat. Abban az esetben, ha a jogosulatlan úthasználat a hibás díjkategória megadásából fakad, és a tulajdonos még szeretné használni a későbbiekben az autópálya matricát, akkor a két díjkategória árkülönbségét is meg kell térítenie a pótdíj mellett. Amennyiben a pótdíjbefizetés nem történik meg, a pótdíj maximalizálásának kérvénye automatikusan semmissé válik. Előfordulhat azonban egy olyan opció is, hogy amennyiben személyesen fordulunk kérvényünkkel a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. ügyfélszolgálatához, ott nem fogadják el szóban az igényünket. Ebben az esetben mindenképpen írott formában, levelezési címre szükséges beküldenünk a kérvényt, amelyben hivatkoznunk kell a 36/2007. (III.26.) GKM rendelet 7/A§. (9) bekezdésére. Ezzel az eljárással kerülhető el a legkönnyebben egy 59 500 forintos bírság, amennyiben az autópálya matrica megvásárlásakor figyelmetlenek voltunk.

Már könnyen elkerülhetők a sorozatos bírságok az e-útdíjban

Fokozatokat iktatnak be a bírságolásba a fuvarozók számára aszerint, hogy sorozatosan történik-e a szabályszegés. November 12-től megváltoztak a bírságolási szabályok az e-útdíj, vagyis a HU-GO rendszerben. A lényeg[...], hogy a módosított kormányrendelet az eddigiektől eltérően, jogosulatlan úthasználat esetén figyelembe veszi a jogosulatlanság időbeliségét, és három idősáv szerint állapítja meg a bírság mértékét. A bírságtételeket három különböző kategóriába osztják, aszerint, hogy a jogosulatlan úthasználat első észlelését követő 8 órás idősávon belül történtek-e további szabályszegések. Ez alapján az úthasználó mérsékelt, normál vagy emelt bírságösszegre számíthat. Egyébként most is létezik bírságriasztási szolgáltatás, ami nem csak a sorozatos bírságolás elkerüléséhez nyújt védelmet, hanem az emelt összegű bírság megfizetésétől is megóvja az úthasználót, ha időben korrigálja hibáját. Továbbra is fedélzeti egységgel kerülhetőek el a bítságok a leghatékonyabban Egyre több fuvarozó használja a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. ingyenesen igénybe vehető bírságriasztás és alacsonyegyenleg-értesítő szolgáltatásait. A két funkció nagy segítséget jelent a fedélzeti eszközök helyes használatában és a sorozatos bírságok elkerülésében. Jelentőségük tovább nő a jogosulatlan úthasználatra vonatkozó bírságolási szabályok 2017. november 12-i változásával. Fedélzeti egység vásárláshoz kattintson ide! A bírságriasztás funkció aktiválásával a NÚSZ ellenőrzési rendszere jogosulatlan úthasználat esetén azonnal figyelmeztetést küld a felhasználónak, hogy elkerülhető legyen a sorozatos bírságolás. A szolgáltatás a HU-GO rendszerben regisztrált úthasználók számára érhető el, akár viszonylati jegy váltásával, akár fedélzeti eszköz segítségével tesznek eleget útdíjfizetési kötelezettségüknek. Alapbeállításként inaktív, a regisztrált felhasználóknak kell bekapcsolniuk HU-GO profiljukban. A riasztás funkciót a fuvarozók által használt gépjárművek 71,5 százalékában aktiválták eddig, tavaly ugyanez az arány még csak 60 százalék volt. A NÚSZ másik ingyenes szolgáltatása az alacsonyegyenleg-értesítés, amely a felhasználó által meghatározott kritikus szint elérése esetén figyelmeztet, így elkerülhető, hogy ne legyen fedezet a folyamatban lévő fuvarok útdíjának kiegyenlítésére. 2017. november 12-től megváltoztak a jogosulatlan úthasználatra vonatkozó bírságolási szabályok. A módosított jogszabály (410/2007. számú Kormányrendelet) az eddigiektől eltérően jogosulatlan úthasználat esetén figyelembe veszi a jogosulatlanság időbeliségét, és három idősáv szerint állapítja meg a bírság mértékét. Ez lehetővé teszi, hogy az úthasználó a hiba észlelését követően rövid időn belül korrigálni tudjon, és így mentesüljön a nagyobb bírság megfizetésétől. A rendelet a bírságtételeket azon elv szerint osztja három különböző kategóriába, hogy a jogosulatlan úthasználat első észlelését követő 8 órás idősávon belül történtek-e további szabályszegések. Ez alapján az úthasználó mérsékelt, normál vagy emelt bírságösszegre számíthat. Ez azt jelenti, hogy a NÚSZ bírságriasztás szolgáltatása nem csak a sorozatos bírságolás elkerüléséhez nyújt védelmet, hanem az emelt összegű bírság megfizetésétől is megóvja az úthasználót, ha időben korrigálja hibáját. Ami még lényeges, hogy a vonatkozó jogszabály alapján sem a NÚSZ-nak, sem az eljáró hatóságnak nincs mérlegelési lehetősége: minden mulasztást kötelezően bírság követ. Függetlenül attól, hogy a konkrét ügyben a fuvarozó cég, vagy a fuvarozást végző munkatárs hibázott, ahogyan attól is független, hogy nem szándékolt tévesztés, esetleg szándékosság áll a háttérben.

A bírságtételek

Az OBU S550 díjmentes extra szolgáltatásai

Az OBU S550 a fuvarozás új lehetőségeinek tárházát nyitotta meg. Nem kell viszonylati jegyet váltani, a megtett út után automatikusan levonódik az útdíj, elkerülhetőek a balesetek. Mindezek mellett azonban az OBU S550 számos olyan beépített funkcióval rendelkezik, amely tovább könnyíti a sofőrök munkáját. [...] Az OBU S550 készüléket az teszi rendkívül praktikussá, hogy kis mérete és szivargyújtós kivitele egyszerű üzembe helyezést és használatot biztosít, emellett számos extra funkciójával és szolgáltatásával könnyebbíti az utazást tulajdonosa számára. A készülék kifizetése után nem kell érte havidíjat fizetni, emellett két évig az útdíj bevallása díjtalan. Különösképpen a maximális 3,5 tonnát meghaladó járművek vezetői voltak nehéz helyzetben, hiszen az ő útdíj fizetésük egyik módja a viszonylati jegy váltása, amelyet előre kell megvásárolni, és amely rendkívül nagy kockázatot jelent, hiszen igen pontosan kell megtervezni az útvonalat, amelyről ha bármilyen nem várt hiba miatt letér a sofőr, hatalmas bírságot kell kifizetnie. Ezt a kockázatot küszöböli ki az OBU, egy fedélzeti egység, amely a beépített GPS segítségével tudja lemérni, hogy pontosan melyik szakaszon milyen hosszan közlekedik az adott jármű. Az eszköz a mért információt az utak melletti elektronikus kapuknak továbbítják, melyek rendszám alapján beazonosítják a járművet, így tehát a fedélzeti egység adatai határozzák meg a fizetendő összeget. Az OBU használata emellett egyszerűsített fizetést is biztosít, hiszen csupán annyi a használó teendője, hogy egy folyószámlát köt a készülékhez. Ezt a folyószámlát előzetesen mindig fel kell tölteni, ugyanis a fedélzeti egység innen vonja le automatikusan az útdíj kiszámított összegét. Az OBU S550 beépített, díjtalan funkciói Az OBU S550 fedélzeti egység gyártói számára elengedhetetlenül fontos, hogy a készülék maximális elégedettséggel töltse el a használóját, s ennek egyik alappillére, hogy az ügyfeleknek minden segítség adott legyen ahhoz, hogy a bírságokat elkerülhessék. Ennek érdekében igen hatékony szolgáltatásokat nyújtanak a készülék mellé, amelyek nem csupán díjtalanul vehetőek igénybe, de a véletlenül elkövetett hibákból fakadó súlyos összegű bírságokat is megspórolja számunkra. Vitathatatlanul az egyik leghasznosabb funkciója az OBU S550 készüléknek a jármű térképen való elhelyezése. A GPS segítéségével történő helybeazonosítással számos esetleges hibát küszöbölhetünk ki azáltal, hogy a térképen előre láthatjuk, mire számíthatunk az előttünk álló útszakaszon, azonban arra ügyelni kell, hogy a helymeghatározás csupán 10 perces frissítéssel működik, tehát pontossága nem tökéletes. A térképes funkció emellett azért is kiemelkedően fontos, mert ez alapján folyamatosan informálódhatunk arról is, hogy egy-egy szakasz után mekkora összeget kell fizetnünk, emellett a bírságok maximális elkerüléséhez egy beépített, ingyenes funkció riasztással segíti a sofőrt, ha felmerül a hibákból eredő bírság gyanúja. A több gépjárművel rendelkező tulajdonosok munkájának egyszerűsítése céljából a készülék flottakövetésre is alkalmas, a járművek és azok útdíj állapota egy helyen ellenőrizhető. Ha nem várt problémák merülnének fel, 0-24 órás telefonos ügyfélszolgálat segít kezelni és megoldani ezeket, amely több nyelven is elérhető. A készülék elérhető nyelvei folyamatosan bővülnek, jelenleg és a közeljövőben a magyar, angol, német, szlovák, szerb, bulgár és orosz nyelv állítható be. A weboldalon számos extra szoláltatást használhatunk ki, csupán meg kell adnunk a 12 jegyű regisztrációs kódunkat, majd a hozzá tartozó PIN-kódot. Belépés után amennyiben több jármű áll a rendelkezésünkre, akkor a teljes flotta útdíjállapota ezen az egy helyen ellenőrizhető, valamint le is ellenőrizhetjük, hogy flottánk tagjainak mi az aktuális helymeghatározása. Amennyiben szükséges, módosíthatjuk JDB járműkategóriánkat: belépés után a HU-GO oldalon a Bevallási Közreműködő általi tengelyváltás opciót kell választanunk, ahol az aktuálisan beállított tengelyszámot átállíthatjuk a számunkra megfelelő tengelyszámra. Ezután a mentés gombra kattintva véglegesítjük a beállításainkat, s annak érvényességét az oldal újratöltésével ellenőrizhetjük. Megtekinthető ezek mellett az utolsó letépett szakaszjegy időpontja is, és amennyiben ez az időpont feltűnően régi, akkor az a készülék esetleges meghibásodására utalhat, így mindenképpen célszerű ellenőrizni. Itt ellenőrizhetjük még a jármű szakaszjegyeit időintervallumban, amelynek a szerepe azért fontos, mert amennyiben ugrásjelentésről, menetillesztésről kapunk figyelmeztető levelet, akkor ennek segítségével tudjuk kivizsgáltatni a problémát. A SIM kártya érvényessége is itt tekinthető meg, amire azért kell gondosan odafigyelnünk, mert az adatforgalom díja a vásárlástól számított két évig szól, és amennyiben lejár, hogy ne legyünk jogosulatlan úthasználók, mindenképpen meg kell hosszabbítanunk a SIM kártyát, hogy az útdíj fizetés biztonságos legyen. Mindezek mellett ezen a webhelyen kell feltöltenünk folyószámlánkat is, ahonnan a készülék levonja az útdíjakat. Egyéb beépített, hasznos funkciói az OBU S550 készüléknek a fény- és hangjelzései, amelyeknek figyelembevételével könnyedén kiküszöbölhető az az eset, hogy meghibásodott OBU készülékkel utazunk, ezáltal hibásan valljuk be a megtett út díját. A zöld pipa azt jelzi, hogy a készülék alkalmas az útdíj bevallására. Az alatta lévő információ azt mutatja, hogy mi az aktuális állapota az UD egyenlegünknek (lehet ez rendben, alacsony vagy üres). Arra mindenképpen oda kell figyelnünk, hogy az akkufeszültség 4V és 4,2V között mutat feltöltött állapotot, ám ha lecsökken az akkufeszültség 3,4V alá, akkor a fedélzeti egységünk kikapcsol. Azt sem szabad szem elől tévesztenünk, hogy a tápfeszültség mit mutat, hogy az eszköz megkapja-e a működéséhez szükséges áramellátást. Amennyiben gépkocsink 12V rendszerű, akkor az alapfeszültség 12V-12,4V, így amikor az autó motorja jár, akkor készülékünk töltés alatt van, tehát a megjelenő feszültségek 13,6V és 14,8V között is változhatnak. Amennyiben gépkocsink 24V rendszerű, akkor az alapfeszültség 24V-24,6V, így amikor az autó motorja jár, akkor készülékünk töltés alatt van, tehát a megjelenő feszültségek 26,6V és 28,8V között is változhatnak. Amennyiben piros keresztet látunk a készüléken, akkor a fedélzeti egység nem alkalmas az útdíj bevallására, tehát haladéktalanul ellenőriznünk kell azt. Az adott út díja is lekérdezhető, ám az egyik leghasznosabb funkciója, hogy a fedélzeti egység tulajdonosa bármikor megtekintheti, hogy járműve után mennyi útdíjat kell fizetnie, amelyet a készülék a megtett útszakaszok és díjak idősávos bontásában mutat meg. Ezen ingyenes ellenőrzéseknek és riasztásoknak köszönhetően a véletlen hibákból fakadó bírságok maximálisan elkerülhetőek. A készüléket könnyedén lehet szállítani, csupán ki kell regisztrálni a rendszerből a weboldalon. Az OBU S550 tehát teljes körű biztonságot és nyugalmat biztosít a tulajdonosának az utazás során.

Útdíjfizetés egyszerűbben, OBU-val

A modern technológia egy újabb vívmányával megteremtődött az e-útdíj fizetése, amelynek köszönhetően a pályák használatáért egyszerűen, gyorsan és kockázatmentesen lehet fizetni. [...]  Sokan csak viszolyogva kezdik használatba venni a modernebbnél modernebb technológiai termékeket, ám pár éve egy olyan készüléket dobtak a piacra, amely jelentősen könnyebbé teszi az autósok életét az útdíjak elektronikusan történő kifizetésével. Amikor Magyarországon bevezetésre került az útdíj rendszere, legfőképpen azok problematikája került előtérbe, akiknek egzisztenciája az autópályákhoz köthető, így elsősorban a fuvarosok esetében merült fel a kérdés, hogyan tudják útjukat a legköltségtakarékosabban kivitelezni. Különösképpen a maximális 3,5 tonnát meghaladó járművek vezetői voltak nehéz helyzetben, hiszen az ő útdíj fizetésük egyik módja a viszonylati jegy váltása, amelyet előre kell megvásárolni, és amely rendkívül nagy kockázatot jelent, hiszen igen pontosan kell megtervezni az útvonalat, amelyről ha bármilyen nem várt hiba miatt letér a sofőr, hatalmas bírságot kell kifizetnie. Ezt a kockázatot küszöböli ki az OBU, egy fedélzeti egység, amely a beépített GPS segítségével tudja lemérni, hogy pontosan melyik szakaszon milyen hosszan közlekedik az adott jármű. Az eszköz a mért információt az utak melletti elektronikus kapuknak továbbítják, melyek rendszám alapján beazonosítják a járművet, így tehát a fedélzeti egység adatai határozzák meg a fizetendő összeget. Az OBU használata emellett egyszerűsített fizetést is biztosít, hiszen csupán annyi a használó teendője, hogy egy folyószámlát köt a készülékhez. Ezt a folyószámlát előzetesen mindig fel kell tölteni, ugyanis a fedélzeti egység innen vonja le automatikusan az útdíj kiszámított összegét. Mindezeken felül a fedélzeti egység számos díjmentes szolgáltatást is nyújt. Amellett, hogy az OBU használatával elkerülhetőek a büntetések, más hasznos információk birtokába is juttat. Az egyik fontos ismertetett információ a fizetendő összeg, ugyanis az OBU tulajdonos bármikor lekérdezheti, hogy járműve után mennyi útdíjat kell fizetnie, amelyet a készülék a megtett útszakaszok és a díjak idősávos bontásában mutat meg. Ezen kívül a készülék rendszerében olyan opció is megtalálható, amely lehetőséget biztosít arra, hogy a használó beállítsa a tengelyszámot, amelyet később módosítani is tud. Ezért az OBU nagyszerűen alkalmazható tehergépjármű flották esetében is, hiszen könnyen módosíthatóak, amennyiben változás áll be. Egy másik hasznos szolgáltatása azt teszi lehetővé, hogy távolról ellenőrizhessük a készüléket, amely azért rendkívül fontos, mert egy meghibásodott fedélzeti egységgel közlekedve büntetéseket is könnyedén beszerezhetünk. Vitathatatlanul az OBU leghasznosabb kiegészítése a jármű térképen való elhelyezésre, tehát a pontos helymeghatározó funkciója, amelynek köszönhetően a felmerülő problémákat könnyedén lehet orvosolni, ezáltal jelentősen megkönnyebbíti a sofőrök munkáját.

Az OBU S550 fedélzeti egység bemutatása

Néhány éve piacra került az OBU – amely fedélzeti egység segítségével a sofőrök mindennapjai egyszerűbbé váltak, ugyanis az útdíj fizetése automatikusan és online történik, valamint nagy segítséget nyújt a büntetések elkerülésében is. A fedélzeti egységek egyik prototípusa az OBU S550, amely számos funkciójával teszi kényelmesebbé az utazást.[...] Az OBU S550 készüléket az teszi rendkívül praktikussá, hogy kis mérete és szivargyújtós kivitele egyszerű üzembe helyezést és használatot biztosít, emellett számos extra funkciójával és szolgáltatásával könnyebbíti az utazást tulajdonosa számára. A készülék kifizetése után nem kell érte havidíjat fizetni, emellett két évig az útdíj bevallása díjtalan. Mi az OBU? Amikor Magyarországon bevezetésre került az útdíj rendszere, legfőképpen azok problematikája került előtérbe, akiknek egzisztenciája az autópályákhoz köthető, így elsősorban a fuvarosok esetében merült fel a kérdés, hogyan tudják útjukat a legköltségtakarékosabban kivitelezni. Különösképpen a maximális 3,5 tonnát meghaladó járművek vezetői voltak nehéz helyzetben, hiszen az ő útdíj fizetésük egyik módja a viszonylati jegy váltása, amelyet előre kell megvásárolni, és amely rendkívül nagy kockázatot jelent, hiszen igen pontosan kell megtervezni az útvonalat, amelyről ha bármilyen nem várt hiba miatt letér a sofőr, hatalmas bírságot kell kifizetnie. Ezt a kockázatot küszöböli ki az OBU, egy fedélzeti egység, amely a beépített GPS segítségével tudja lemérni, hogy pontosan melyik szakaszon milyen hosszan közlekedik az adott jármű. Az eszköz a mért információt az utak melletti elektronikus kapuknak továbbítják, melyek rendszám alapján beazonosítják a járművet, így tehát a fedélzeti egység adatai határozzák meg a fizetendő összeget. Az OBU használata emellett egyszerűsített fizetést is biztosít, hiszen csupán annyi a használó teendője, hogy egy folyószámlát köt a készülékhez. Ezt a folyószámlát előzetesen mindig fel kell tölteni, ugyanis a fedélzeti egység innen vonja le automatikusan az útdíj kiszámított összegét. Az OBU S550 funkciói Az OBU S550 fedélzeti egység egy egyszeri, viszonylag kisebb beruházást igényel, a 26 990 forint plusz ÁFA kifizetése után a készülék használata során nem kell többé havidíjat fizetnünk, valamint két teljes évig a bevallás is díjtalanul történik. Egy nagyszerű funkciója, hogy interneten keresztül, online tudjuk beállítani a gépjárművünk tengelyszámát, ha éppen úton vagyunk, akkor ezt akár okostelefonról is megtehetjük. Egy kiemelten hasznos ingyenes kiegészítője ennek a készüléknek a jármű térképen való elhelyezése. A beépített GPS segítségével helymeghatározást kapunk, ebből kifolyólag a sofőr számos hibát elkerülhet, a felmerülő problémákat pedig idejében orvosolhatja, ezzel megelőzve a büntetéseket, azonban azt is figyelembe kell venni, hogy ez a lekérdezés 10 perces frissítéssel működik. A térképes funkció emellett azért is kiemelkedően fontos, mert ez alapján folyamatosan informálódhatunk arról is, hogy egy-egy szakasz után mekkora összeget kell fizetnünk. Ha mindez nem elegendő a bírságok maximális elkerüléséhez, egy beépített, ingyenes funkció riasztással segíti a sofőrt, ha felmerül a hibákból eredő bírság gyanúja. Leginkább az bizonyítja azt, hogy az OBU S550 megvásárlása egy nagyszerű és megtérülő beruházás, hogy nem kell attól tartanunk, hogy a rendszer hamar elavul, és modernebb gépre kell váltanunk, ugyanis a készüléken futó rendszer azonnal frissül, ha újabb fejlesztések érhetőek el. A több gépjárművel rendelkező tulajdonosok munkájának egyszerűsítése céljából a készülék flottakövetésre is alkalmas, a járművek és azok útdíj állapota egy helyen ellenőrizhető. Ha nem várt problémák merülnének fel, 0-24 órás telefonos ügyfélszolgálat segít kezelni és megoldani ezeket, amely több nyelven is elérhető. A készülék elérhető nyelvei folyamatosan bővülnek, jelenleg és a közeljövőben a magyar, angol, német, szlovák, szerb, bulgár és orosz nyelv állítható be. Fizetés, működtetés Fentebb is olvasható, hogy csupán egy egyszeri, minimális beruházást igényel a készülék. Az ellenőrző oldalon csupán a 12 jegyű regisztrációs kódot kell megadni, valamint a hozzá tartozó PIN kódot, ezután pedig minden utazásával kapcsolatos információ lekövethető, mint például a jármű pozíciója, az utolsó letépett szakaszjegy időpontja (amennyiben ez az időpont feltűnően régi, az egység működését mindenképpen ellenőrizni kell), a jármű szakaszjegyei időintervallumban (szerepe az esetleges ugrásjelentések, menetillesztések figyelmeztető leveleinek kivizsgálásakor fontos), valamint a SIM kártya érvényessége. A weboldal segítségével számítógépen vagy mobiltelefonon is módosítani lehet a tengelyszámot, valamint a folyószámlát is itt lehet feltölteni, amelyről a készülék levonja az útdíj összegét. Az OBU S550 hang és fényjelzésekkel tájékoztatja használóját a működési állapotáról: a zöld pipa jelzi azt, hogy a fedélzeti egység alkalmas az útdíj bevallására, azonban a piros kereszt esetében a készüléket azonnal ellenőrizni kell, ugyanis ebben az esetben nem képes bevallani az útdíjat. Az adott út díja is lekérdezhető, ám az egyik leghasznosabb funkciója, hogy a fedélzeti egység tulajdonosa bármikor megtekintheti, hogy járműve után mennyi útdíjat kell fizetnie, amelyet a készülék a megtett útszakaszok és díjak idősávos bontásában mutat meg. Ezen ingyenes ellenőrzéseknek és riasztásoknak köszönhetően a véletlen hibákból fakadó bírságok maximálisan elkerülhetőek. Tehát mindösszesen csak egy egyszeri beruházást igényel a készülék megvásárlása, nincsen hűségidő, van azonban egy éves jótállás, és maximális komfortérzet az utakon, vezetés közben.

OBU fedélzeti egység: az útdíjfizetés új generációja

Elkerülni a sorban állást az e-matrica vásárlás során? Nem kell azon aggódnunk, hogy véletlenül elfelejtjük, mikor jár le az e-matricánk? Biztonságban érezni magunkat vezetés közben, s közben tudni, hogy véletlenül sem követhetünk el olyan hibát, amely bírságot von maga után? Mindez lehetséges, s ezen dilemmák megoldásához vezető út kulcsa [...]

egyetlen egy eszköz – az OBU fedélzeti egység.

Az OBU működéséről A technológiai vívmányok korát éljük, és ez az új vívmány – az OBU fedélzeti egység – arra hivatott, hogy megkönnyebbítse az életét azon sofőröknek, akiknek egzisztenciája az utakhoz köthető, ezáltal rendszeres használói is pályáknak, valamint a fuvarosoknak életét azzal, hogy ne kelljen azon aggódniuk, hogy büntetést zsebelnek be, és a fizetést is egyszerűbbé teszi. Működése roppant egyszerű – a fedélzeti egység GPS technológiát használ fel, a díjköteles útszakaszokon pedig elektronikus kapuk vannak elhelyezve, így ezek kommunikációjának segítségével az OBU folyamatosan nyomon tudja követni azt, hogy egy adott rendszámmal regisztrált gépjármű mikor és hol hajtott fel, majd le a díjköteles autópályára, ennek különbözetével kiszámolható a ténylegesen megtett útszakasz, és ezzel megkapjuk azt a pontos összeget, amelyet az úthasználatért meg kell fizetnünk. A fuvarosok esetében, akik a flottakövető szolgáltatás díjtalan alkalmazását igénybe kívánják venni, azoknak a használatbavétel előtt regisztrálniuk kell az útdíjszolgáltatónál, és egy bevallási közvetítőtől szükséges OBU-t vásárolniuk. Ezzel a későbbiekben, az úthasználat során megkönnyebbítjük magunknak az útdíj kifizetését, ugyanis csupán annyi a használó teendője, hogy egy folyószámlát köt a készülékhez. Ezt a folyószámlát előzetesen mindig fel kell tölteni számunkra szükségszerű összeggel, ugyanis a fedélzeti egység innen vonja le automatikusan az útdíj kiszámított összegét. Az útdíj kifizetése az OBU fedélzeti egységgel Különösképpen a maximális 3,5 tonnát meghaladó járművek vezetői voltak nehéz helyzetben, hiszen az ő útdíj fizetésük egyik módja a viszonylati jegy váltása, amelyet előre kell megvásárolni, és amely rendkívül nagy kockázatot jelent, hiszen igen pontosan kell megtervezni az útvonalat, amelyről ha bármilyen nem várt hiba miatt letér a sofőr, hatalmas bírságot kell kifizetnie. Az OBU fedélzeti egységgel ez a veszély kiküszöbölésre került, így megteremtette a zökkenőmentes útdíjfizetési lehetőséget. Mielőtt a készüléket használni kezdenénk, elhanyagolhatatlanul fontos, hogy az OBU-nkat regisztráljuk a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. weboldalán, a hu-go.hu oldalon. Az OBU készülékek prototípusa az OBU S550, amelyhez az i-Cell Kft. bevallási közreműködő kapcsolódik, akik hazánkban a flottakövetésnek legkiválóbb szolgáltatását nyújtják, emellett arra törekednek, hogy ügyfeleik igényeit maximálisan kielégítsék. Ebből is látható, hogy az a minimális beruházás, amely az OBU megvásárlásához szükséges, nem csupán egy készülékre terjed ki, hanem folyamatos segítségnyújtásra szakemberek segítségével útdíjfizetési vagy bármilyen jellegű technikai kérdés esetében. Az OBU fedélzeti egység beszerzése és működtetése Amennyiben OBU készülékünket webes felületen rendeljük meg, minden esetben raktárról fogják nekünk szállítani, ami azt jelenti, hogy ez a szivargyújtós készülék szállítási ideje igen kicsi – általában két munkanap alatt már kézhez kapjuk. Fontos kiemelni, hogy nem kell tartanunk a havidíjaktól sem, ugyanis amennyiben nem igénylünk a készülékhez kiegészítő szolgáltatásokat, akkor csupán egy egyszeri beruházásra van szükségünk, ami után nem kell semmiféle havidíjat fizetni, csupán a megtett utak díját fogja levonni a készülék a folyószámlánkról. A készüléket külföldről is könnyedén be lehet szerezni. Az online rendelés során csak a pontos postacímünket kell megadnunk, ahová a GSL Hungary futárszolgálat fogja elvinni nekünk a csomagunkat. Ebben az esetben nem kell ÁFÁ-t fizetnünk, azonban a szállítási költségek minket, a megrendelőket terheli. A szállítási költségről mindig aktuálisan informálódhatunk a GSL Hungary futárszolgálat éppen érvényben lévő díjszabásai alapján. Az OBU készüléket rendeljük külföldről vagy belföldről, a megrendelői űrlap kitöltése után ellenőrizzük a drótpostaládánkat, és a rendszer által küldött e-mailben található aktiváló linkre kell kattintanunk. Mikor ez megtörténik, egy újabb e-mail fog várni bennünket, amely arra kéri a megrendelőt, hogy fizesse be a készülék díját. Miután a tranzakció sikeresen megvalósult, készülékünket a raktárról egyből hozzánk szállítják, s meglehetősen rövid idő alatt, általában két munkanap alatt már kézhez is kapjuk. Miután a futárcég átvette a csomagunkat, egy újabb e-mailt kapunk a rendszertől, amelyben tájékoztatnak bennünket a csomagunk számáról, ezzel pedig folyamatosan nyomon követhetjük, hol jár a rendelésünk. Nem kell aggódnunk a szállítási költség miatt sem, hiszen Magyarországon belül ez díjtalan. Működtetése – mint ahogyan azt már előzőleg olvashattuk – roppant egyszerű. A használat előtti regisztráció megtörténte után kiélvezhetjük a Plug&Play működését. Ez azt jelenti, hogy az OBU készülékünk nem igényel összeszerelést vagy telepítést, mindössze annyi a dolgunk, hogy a 10-36V közötti feszültségtartományú szivargyújtóhoz csatlakoztatjuk, és nem kell többet várni, nem kell szakembert hívni a beszereléséhez, már használhatjuk is. Arra azonban mindenképpen figyeljünk oda, hogy a készülék egy évnyi jótállással rendelkezik, valamint két év után a fedélzeti egység SIM-kártyája érvényességét veszti. Hogy továbbra is használni tudjuk az OBU készülékünket, mindössze annyit kell tennünk, hogy feltöltünk egy minimális összegű – néhány ezer forintos – adattovábbítási díjat, így újabb két évig használhatjuk fedélzeti egységünket.

Indul a nemzeti tengelysúlymérő rendszer

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tájékoztatása szerint szeptember közepén elindul a nemzeti tengelysúlymérő rendszer éles üzeme. A közlekedésbiztonság javítását, a nemzeti útvagyon védelmét és a fuvarozók versenyegyenlőségét elősegítő nemzeti tengelysúlymérő rendszer (tsm-rendszer) objektív felelősség elve alapján funkcionáló automatikus üzemmódja szeptember 19-én indul.[...] A tárca felhívta a figyelmet: a túlterhelt járművek fokozott baleseti kockázatot jelentenek, és hatványozottan nagyobb mértékben amortizálják az utakat. A szabályellenesen túlterhelt fuvarozók jogtalan versenyelőnyre tesznek szert a jogkövető vállalkozásokkal szemben. A nemzeti tengelysúlymérő rendszer (tsm) célja, hogy minden korábbi eljáráshoz képest eredményesebben, akár megállítás nélkül segítsen kiszűrni a szabálysértőket. Bevezetése újabb kötelezettséggel nem jár az érintett vállalkozások számára, az ellenőrzési hatékonyság azonban az eddigi 2 százalékról 50 százalék fölé nő. Az elmúlt hónapokban az ország 89 pontján alakítottak ki mérőhelyeket. A mérési pontokon telepített, útba süllyesztett érzékelők a járművek tengelyterhelését és össztömegét mozgás közben képesek meghatározni. Az útburkolati munkák során az érintett útszakasz állapotától függően az út kopórétegének cseréje mellett sok helyen szükség volt a mélyebb rétegek megerősítésére is. A kivitelezők ezután süllyesztették be a mérőeszközöket az úttestbe, szerelték be a kamerákat és a kiegészítő berendezéseket. A munkálatok egy kivétellel mindenhol befejeződtek, a közlekedőknek csak az ácsi helyszínen kell még egy-két napig tartó forgalomkorlátozásra számítaniuk szeptember végén. A tsm előszűrő funkcióval március 31-én kezdett működni. Azóta a mért adatok alapján kiterelik a forgalomból a túlterhelt járműveket, és a bírságot újabb, mobileszközös mérés után a helyszínen kiszabják a közúti ellenőrök. A rendszernek a bírságolást a jármű megállítása nélkül is lehetővé tévő, az objektív felelősség elve alapján működő ága szeptember 19-én indul el. A mérőhelyek - hitelesítésük ütemében - az év végéig fokozatosan kapcsolódnak be a rendszerbe. A felkészülési időszakban bírsághatározatokat nem, csak figyelmeztető határozatot küldenek a szabályszegő jármű üzembentartójának.

Változás a TIR garanciaösszegében

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi Irányítás Vám Főosztálya főosztályvezetője által kiadott 7017/2017. felhívás alapján 2017. június 14-től módosul az Uniós Vámkódex létrehozásáról szóló 952/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet egyes rendelkezéseinek végrehajtására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról szóló 2015/2447 bizottsági rendelet 163. cikke, melynek köszönhetően az Unió vámterületén letelepedett garanciavállaló egyesület a TIR-művelettel érintett[...]

árukkal kapcsolatos biztosított összeg megfizetéséért, TIR-igazolványonként a korábbi 60 000 EUR helyett 2017. június 14-től 100 000 EUR, vagy azzal egyenértékű nemzeti valutában kifejezett összeghatárig válhat felelőssé. A TIR – Transport International Routier –, mint ismert, a nemzetközi fuvarozásra vonatkozó egyezmény, az ilyen jelzéssel ellátott kamionok meghatározott vámszabályok szerint közlekednek, a szállítmányok kevesebb adminisztrációval és gyorsabban jutnak át az országhatárokon. A TIR eljárás szerint fuvarozott áruk az átmenő vámhivataloknál mentesülnek a behozatali vagy kiviteli vámok és illetékek megfizetésének vagy letétbe helyezésének kötelezettsége alól. A TIR-eljárás szerint, zárral ellátott közúti járművekben, járműszerelvényekben vagy szállítótartályokban fuvarozott árukat, általános szabályként az átmenő vámhivatalok nem vonják vámvizsgálat alá. Mindazonáltal, a visszaélések megelőzése céljából, a vámhatóságok kivételesen és különösen szabálytalanság gyanúja esetén, az árukat ezeknél a vámhivataloknál megvizsgálhatják.

A Nemzeti Tengelysúly- és kapcsolódó ellenőrzéseket támogató hálózat mérőhelyei

A Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM) kiépítését a közlekedésbiztonság javítása, az úthálózat védelme és a jogkövető fuvarozók versenyegyenlőségének biztosítása indokolta. A túlterhelt tehergépjárművek fokozott mértékben károsítják az utakat, a szabályszegő gyakorlat baleseti kockázata is nagyobb (pl. a hosszabb fékút miatt). [...]A vagyonvédelmi és közlekedésbiztonsági megfontolásokon túl kiemelt szempont a versenyegyenlőségé is, a túlsúllyal nagyobb haszonnal közlekedtetett járművek rontják a jogkövető vállalkozások piaci helyzetét. E káros jelenségek visszaszorítását célozza a komplex ellenőrző rendszer bevezetése. A rendszernek köszönhetően jelentősen megnő a túlsúllyal közlekedő járművek kiszűrésére irányuló ellenőrzés hatékonysága. Az új megoldás tehermentesíti a szabálykövető gépjárművezetőket, mivel az automatikus előszűrésnek köszönhetően csak azokat a kocsikat terelik ki az ellenőrök a forgalomból, amelyek vélhetően túlsúllyal közlekednek, a szabályokat betartók így időveszteség nélkül haladhatnak tovább.

Mérőpontok – itt fognak ellenőrizni

A mérőpontok kialakításával kapcsolatos munkálatok 2016 októberében indultak meg, és várhatóan a nyár végéig mindenütt befejeződnek. A már elkészült 10 helyszínből kilenc hitelesítése még folyamatban van. A rendszer előszűrő üzemmódban Ács közelében indult meg március végén. A 89 mérőhelyből 74 az útdíj ellenőrzési (UD) rendszer részét képező állomások tartószerkezetére, további kettő pedig meglévő VJT (változtatható jelzésképű tábla) portálra épül. Így mindössze 13 helyszínen kell új tartószerkezetet építeni.

A projekt során a járművek megállítását nem igénylő, automatikus működésű mérőállomásokat alakítanak ki. A mérési pontokon olyan érzékelőket (WIM = Weigh In Motion szenzorokat) telepítenek, amelyek képesek a mozgó járművek tengelyterhelését és össztömegét meghatározni. Ha az automatikus mérés megállapítja, hogy a jármű túlterhelt, helyszíni ellenőrzés után vagy objektív felelősség alapján is kiszabható a bírság. A mérőpontok kialakításával kapcsolatos munkálatok 2016 októberében indultak meg, és várhatóan a nyár végéig mindenütt befejeződnek. A helyszínek rendszerbe kapcsolódása az év során ütemezetten megtörténik, 2017 végéig várhatóan lezárul az objektív bírságolásra alkalmas rendszer teljes körű kiépítése. A mérőpontokon felül egy központi hatósági ellenőrző rendszer is létrejön, amely a felvett adatokat az UD rendszerből kapja, és amelyet a helyszíni ellenőrzést végző munkatársak informatikai eszközök segítségével érnek el.

A rendszer működése

A mérőponton történő áthaladáskor az útburkolatba épített szenzorok meghatározzák a jármű tengelyterheléseit és az össztömegét, a telepített kamerák a járműről fényképeket készítenek. A fényképek alapján a rendszámfelismerő szoftver meghatározza a jármű rendszámát. A TSM rendszer a műszaki adatok és a közútkezelői hozzájárulások figyelembe vételével megállapítja, hogy a jármű túlterhelt-e. A rendszer túlterhelt jármű áthaladása esetén riasztást küld a mérőpont közelében dolgozó közúti ellenőröknek, akik a járművet megállíthatják, azt a túlterheltség megszüntetéséig és a bírság vagy pénzkövetelés biztosítás megfizetéséig visszatarthatják. A túlterhelés megszüntetését a jármű vezetőjének kell megszerveznie. Ha helyszíni ellenőrzésre nem kerül sor, a TSM rendszer a túlterhelt jármű üzembentartója részére küldi ki a bírsághatározatot az objektív felelősség elvének alkalmazásával.

Közvetlen hatások

  • A jelenlegi 2 százalékról várhatóan 51 százalék felettire nő az ellenőrzési lefedettség a tengelysúly mérés tekintetében.
  • Rövidtávon nő, hosszútávon (a projekt eredményeként megemelkedő ellenőrzési lefedettség és így a jogkövető magatartás általánossá válása miatt) csökken a bírságok száma.
  • Közép-, illetve hosszútávon lényegesen csökken a túlsúlyos tehergépjármű-forgalom.
  • Csökken a tengelyterhelés- és össztömegmérés átfutási ideje.
  • Az objektív felelősség bevezetésével a közigazgatási eljárási ügyek hatékonyabb lebonyolításával csökken az átfutási idő.

Közvetett hatások

  • A projekt eredményeként éves szinten több milliárd forint értékű útburkolati kár előzhető meg.
  • Csökken a túlterhelt tehergépjárművek által okozott, sokszor emberéletet is követelő, súlyos és tragikus balesetek száma.
  • A versenyhelyzet kiegyenlítődik a fuvarozók között, a visszaélések nem biztosítanak versenyelőnyt a jogszabályt sértő módon közlekedők számára..
  • Érvényesül a társadalmi igazságosság elve, azaz az útrongáló fizet, nem kollektíven az adófizetők.

Jogszabályi környezet átalakítása, szankciórendszer változása

A jelenleg hatályos, 30-500 ezer forintos bírságtételeket a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet rögzíti. A Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer kialakításával párhuzamosan zajlik a járművek tengelyterhelésére és össztömegére vonatkozó jogszabályok átdolgozása, a jövőbeli összegekről ezért pontos tájékoztatás jelenleg még nem adható. A cél továbbra is a jogsértéssel arányos, visszatartó erejű szankciórendszer kialakítása. A bírságok a kisebb súlyú jogsértések esetében valamelyest növekedhetnek, a nagyobb mértékű jogsértések tekintetében azonban nem várható érdemi változás. Bár a hatékonyabb ellenőrzési rendszer bevezetésével, a szabályszegők eredményesebb kiszűrésével a bírságok száma nőhet, a behajtási arány is javulhat, fontos kiemelni, hogy a rendszer célja nem többletbevételek előteremtése, hanem a jogkövető magatartás előmozdítása. A bevételek átmeneti növekedés után hosszútávon várhatóan fokozatosan csökkennek majd a jobb ellenőrzési lefedettség, és így a jogkövető magatartás általánossá válása miatt.

A fedélzeti egység az útdíjfizetésben

Már nemcsak nemzetközi, hanem hazai viszonylatban is a legkényelmesebb megoldás az útdíjfizetést fedélzeti eszköz segítségével megoldani. [...]

A kamion szélvédőjére, vagy műszerfalára erősített egység automatikusan intézi a fizetést a díjköteles szakaszon. A fedélzeti egység egy olyan elektronikus műszaki berendezés, amely az elektronikus útdíjszedő rendszer segítségével lehetővé teszi a gépjármű és annak helyzetének egyértelmű azonosítását. Fontos tudni, hogy minden, díjfizetés nélkül megtett kilométer százezres nagyságrendű büntetést von maga után. Aki rendszeresen jár fizetős szakaszokon, nem is érdemes elindulnia fedélzeti útdíjszedő nélkül, hiszen a viszonylati jegy váltásával veszít az értékes idejéből és váratlan helyzet esetén bonyolult új jegyet váltani és letérni az útvonalról. Európában a fizetős útszakaszokon a nagyobb járművek díjfizetésre kötelezettek. A megengedett legnagyobb össztömeg országonként változó (3,5-7,5 tonna), illetve országonként külön útdíjszedő készülékre van szükség a gépjárműben.

Az EU-ban használatos főbb útdíjszedő rendszerek:

Magyarországon - OBU/HU-GO Ausztriában - Go-Box Németországban - OBU/Toll Collect Olaszországban - Telepass Francia- és Spanyolországban - TIS-PL BeNeLux - Eurovignette Minden esetben regisztrálni kell a vállalatot és járműveit az országban működő útdíjszedő szolgáltatónál, ezután megfelelő anyagi fedezet biztosítása mellett indulhat útnak a gépjármű a fizetős szakaszon. A fedélzeti eszközön pontosan kontrollálható az útdíjfolyószámla-egyenleg, megjeleníthető a gépjármű környezetvédelmi besorolása, megjeleníthető és változtatható a regisztrációkor megadott tengelyszám. A készülék saját GPS kapcsolattal rendelkezik, így pontosan akkora útszakasz használatáért kell fizetni, amennyit ténylegesen használt a tehergépkocsi.

Utólagos útdíjfizetési konstrukció

A HU-GO rendszerben hamarosan megnyíló új lehetőség, az utólagos fizetési mód egyszerűsíti a vállalkozások életét. [...]

A stabil üzleti vállalkozások adott esetben pluszköltség nélkül, akár havi elszámolással, az úthasználatot követően tudják kiegyenlíteni számlájukat. Az utólagos fizetési konstrukció Általános Szerződési Feltételei december 21-től lesznek elérhetőek. A fuvarozónak először egy kérelmet kell benyújtania, valamint nyilatkoznia kell arról, hogy a cég ellen nem indítottak csődeljárást, felszámolást, végelszámolási eljárást, nincs lejárt tartozása, és a megfelelő hatósági engedélyekkel rendelkezik. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. az ÁSZF hatályba lépését követően, január 6-tól fogadja be a kérelmeket a szükséges dokumentációval. Az útdíjak beszedésére alapított állami cégnek, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nek, a felelős banki hitelfelvételi, hitelügyintézési gyakorlathoz hasonló gondossággal kell eljárnia a központi költségvetés bevételét képező útdíjak kezelésében. A 30 napos elbírálási és kiértesítési időszak alatt a NÚSZ megvizsgálja a benyújtott iratokat, valamint kiértékeli az igénylő vállalkozást. A NÚSZ az elbírálás során a nemzetközileg is ismert Altman-modellt alkalmazza, a helyi piac sajátosságaival. A hitelképes fuvarozókat stabilitásuk és fizetőképességük alapján három csoportba sorolják. Az alacsony kockázatú ügyfélnek nem kell biztosítékot nyújtania, a közepes kockázatú ügyfélnek és a magas kockázatú ügyfélnek bankgaranciát vagy készpénzóvadékot kell biztosítania az előre megállapított elszámolási időszak figyelembe vételével. A fuvarozók kiértesítését követően lehet megkötni a szerződéseket, ennek megfelelően február elejétől már lehetőség lesz utólagos fizetési móddal heti, kétheti, vagy akár havi elszámolással az úthasználatot követően kiegyenlíteni az úthasználati díjat. A most kidolgozott utólagos fizetési módot az ügyfelek, partnerek visszajelzései alapján tovább fogja fejleszteni a NÚSZ. Már mindenki meggyőződhetett róla, hogy a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. a HU-GO rendszer 2013. júliusi bevezetése óta mindenkor rugalmasan, a megfontolt észrevételeket figyelembe véve finomhangolta az útdíjfizetési rendszert, és ez így lesz a jövőben is.

Érvénytelenített fedélzeti eszközök nyilvántartása

A NÚSZ-nál április 4-től működik az érvénytelenített fedélzeti eszközök nyilvántartása: 2016. április 4 -től még jobban oda kell figyelnie annak a fuvarozónak, aki a HU-GO megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszerben fedélzeti eszköz (OBU) segítségével végzi a bevallást. [...]

A jogszabályi kijelölésnek megfelelően ugyanis bevezetésre kerül az érvénytelenített fedélzeti eszközök nyilvántartása, amire azok az OBU-k kerülnek fel, amelyek például egyenleghiány miatt nem képesek a szabályos működésre. A szankciórendszer nem változik, és egy kis odafigyeléssel továbbra is könnyen elkerülhetők az útdíjas bírságok. A NÚSZ Zrt., jogszabályi kötelezettségeinek eleget téve, 2016. április 4-től bevezeti az érvénytelenített fedélzeti eszközök nyilvántartását, amely az OBU-t használó fuvarozókat érinti, azonban a viszonylati jeggyel közlekedőkre nem vonatkozik. A fedélzeti eszköz akkor kerül be a nyilvántartásba, amikor az általa beküldött GPS koordináták alapján az adott jármű paraméterekkel (tengelyszám, környezetvédelmi besorolás) a következő díjköteles elemi szakasz használatára a HU-GO rendszerben vezetett számlájukon lévő összeg már nem biztosít fedezetet, vagyis az egyenleg kimerült. A nyilvántartásba vételről a felhasználó a HU-GO ügyfélszolgálati portálon regisztrált e-mail címére azonnali értesítést kap. Ez az értesítés nem jelent automatikusan büntetést, amennyiben a felhasználó nem közlekedik tovább díjköteles útszakaszon vagy feltölti HU-GO egyenlegét, illetve más módon rendezi (előre) az útdíjfizetését (pl.: viszonylati jegy vásárlásával). Az érvénytelenített fedélzeti eszköz a továbbiakban nem biztosít lehetőséget az útdíjbevallásra, vagyis az ezen keresztül bevalló tehergépjármű számára a díjköteles utak használatára. A tehergépjármű jogkövető magatartást folytatva úgy tud megkezdett útján tovább közlekedni a díjköteles úthálózaton, ha bankkártyával (top-up) a hu-go.hu weboldalon, vagy viszonteladón keresztül azonnal feltölti egyenlegét, ill. viszonylati jegyet vált a hátralévő útra. A feltöltésre javasolt minimális összeg 5 000 Ft. A HU-GO számla banki átutalásos feltöltésénél számolni kell a tranzakciós átfutási időkkel, ezért ez a módszer nem alkalmas arra, hogy a tehergépjármű zavartalanul, megállás nélkül folytassa az útját. Ebben az esetben – a büntetés elkerülése érdekében – mindenképpen célszerű viszonylati jegyet váltani. Az érvénytelenített fedélzeti eszközök listájáról az OBU azonnal lekerül, amikor a HU-GO számlán az egyenleg jóváírásra kerül. Ennek tényéről a felhasználó e-mailben értesítést kap. Az értesítést követően az OBU útdíjbevallás teljesítésére alkalmassá válik, a felhasználónak ezt követően további teendője nincsen.

Fedélzeti egység (OBU) a könnyű útdíjfizetésért

Köztudott, hogy a magyarországi útdíjszedési rendszer 2013 nyarán teljes mértékben átalakult a 3,5 tonna össztömeget meghaladó járművek számára, ami a legsúlyosabban a hazai fuvarozó vállalatokat érintette. [...]

A szennyező, illetve használó fizet elve az európai tendenciáknak megfelelően vált a magyar utakon is követendővé. A teherautósok részére az útdíj megfizetésére két módon van lehetőség: előre megváltott viszonylati jeggyel vagy fedélzeti egység segítségével. Míg előbbi módszer körülményes és sokszor időigényes, nehezen megoldható, addig az utóbbi komoly anyagi terhet jelenthet a fuvarozók, fuvarozó vállalatok számára. Az i-Cell OBU S550 egyszeri kiadással, havidíj nélkül megvásárolható, ráadásul azon fedélzeti egységek közé tartozik, mely szivargyújtós kivitele miatt nem igényel különösebben nehéz üzembe helyezést. Ezek a fedélzeti egységek szivargyújtós kivitelben kaphatóak, többnyelvű telefonos ügyfélszolgálat érhető el rajtuk keresztül, akár flottakövetési szolgáltatásokra is alkalmasak lehetnek, használatuk hihetetlenül egyszerű, a HU-GO portálon való regisztrációt követően egyszerű csatlakoztatással használatba vehetőek. Ezek az OBU eszközök igen kisméretűek, azonban lehetőség van rajtuk a tengelyszám beállítására, illetve az útdíj-egyenleg állapotának követésére, melyről egyénileg programozható fény- és hangjelzésekkel tájékoztatnak. Ráadásul ideális választás fuvarozóflottáknak, hiszen nagyszámú megrendelés esetén igen kedvezményes áron megvásárolhatóak. Ha összeadja, mennyi időt tölt Ön vagy munkatársa a tervezett útvonalakhoz tartozó viszonylati jegyek online megváltásával, vagy mennyit áll sorban a sofőr az értékesítési pontokon elhelyezett kioszkoknál, féléves vagy éves viszonylatban egészen magas óraszám jön ki. Engedje, hogy Ön vagy munkatársai az értékes munkaidőt adminisztrációs teendők helyett valódi munkájukra koncentrálva tölthessék. A viszonylati jegyek megváltására arányosan kifizetett munkabér már középtávon is jóval meghaladja egy kedvező árú OBU beszerzésének költségét.